לבנון הרוסה וחרבה, אך חיזבאללה מציג את הישרדותו כניצחון
זרם התושבים העקורים החוזרים לערים ולעיירות החרבות בלבנון נמשך ביומה השני להפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה, המציג את עצם הישרדותו כהישג וניצחון במלחמה שהסבה נזקים אדירים למדינה.
אף שלבנונים רבים מטילים את האחריות למצב על הארגון השיעי, שפתח בהתקפות רקטות על ישראל למחרת מתקפת 7 באוקטובר של חמאס, תומכי חיזבאללה אימצו את הנרטיב של "ניצחון" ההתנגדות. לאור זאת, קשה להאמין שהמדינה הלבנונית תצליח לאכוף את מרותה על חיזבאללה בטווח הארוך.
בינתיים, כשצבא לבנון מתחיל לרדת דרומה כחלק מההבנות עם ישראל, עקורים רבים עושים את אותה הדרך למרות הסכנות שנותרו. צה"ל טרם נסוג מעיירות הגבול, והוא הטיל עוצר על תנועה מדרום לנהר הליטני בשעות הערב והלילה מחשש להסתננות חמושים של חיזבאללה.
למרות זאת, רבים החליטו לשוב בכל זאת לבתיהם, או למה שנותר מהם. חלקם נופפו בדגלים הצהובים-ירוקים של חיזבאללה והניפו את דיוקנו של המנהיג המחוסל של הארגון, חסן נסראללה. חודשיים לאחר שנהרג בהפצצה ישראלית מאסיבית על הדאחיה בביירות, הסכימו יורשיו של נסראללה בהנהגת חיזבאללה לנתק את הקשר בין הלחימה בלבנון וזו בעזה.
"מה שקרה זה טוב מאוד. זהו ניצחון להתנגדות", אמר אבו עלי על הסכם הפסקת האש שגובש בתיווכן של ארה"ב וצרפת. "שאללה ירחם על השהידים שלנו. ההתנגדות היא מקור לכבוד וגאווה עבורנו. בלעדיה, לא הייתה מולדת, דרום, כלום".
הוא סיפר לרשת BBC שהוא מתכנן לשוב לעיירה חולא, הסמוכה לגבול עם ישראל, שעדיין מחזיקה שם כוחות. "אנחנו לא יודעים אם הבית שלנו עדיין עומד או שהוא נהרס. אבל אנחנו נלך לשם".
העיתון אל-אחבאר, שופר של חיזבאללה, פרסם על עמוד השער שלו תמונה של פקקי התנועה שנוצרו עם שובם של העקורים אל בתיהם וכתב: "שבים כמו תמיד. ים השבים מכה בהלם את הכיבוש וסייעניו".
בישראל, לעומת זאת, רבים חשים תחושת החמצה. התושבים אינם ממהרים לחזור לישובים המפונים בצפון מחשש שהאיום של חיזבאללה לא הוסר לחלוטין. מעטים סומכים על השלטונות הלבנונים החלשים שיאכפו את ההסדר, בעודם מתמודדים עם נזקים כלכליים אדירים בסך מיליארדי דולרים.
וכשאלו התחושות בשני הצדדים, ספק אם השקט השברירי לא יופר שוב בעתיד הלא רחוק.
תגובות
הוסף רשומת תגובה