טראמפ: אטיל מכסים על מקסיקו, קנדה וסין ביומי הראשון בתפקיד
נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ התחייב ביום שני להטיל מכסי מגן על שלוש שותפות הסחר הגדולות של ארצות הברית - קנדה, מקסיקו וסין - כבר ביומו הראשון בתפקיד, ועורר חשש מפני מלחמות סחר חדשות בכהונתו השנייה.
טראמפ, שייכנס לתפקידו ב-20 בינואר, הבטיח להטיל מכסים בגובה 25% על יבוא מקנדה ומקסיקו עד שהן יפעלו נגד סחר בסמים, במיוחד פנטניל, ונגד מהגרים. הוא הוסיף שעל היבוא מסין יוטלו מכסים נוספים בגובה 10%.
"ב-20 בינואר, באחד מהצוויים הנשיאותיים הראשונים הרבים שלי, אחתום על כל המסמכים הדרושים כדי להטיל מכסים בגובה של 25% על כל מוצרי היבוא ממקסיקו וקנדה המגיעים לארצות הברית ועל הגבולות הפתוחים המגוחכים שלה", כתב טראמפ בפוסט ברשת החברתית שלו, שבו תיאר באופן המפורט ביותר עד כה כיצד הוא מתכנן ליישם את מדיניות "אמריקה תחילה" שלו.
| בדרך למלחמות סחר חדשות. טראמפ |
בעוד שמספר המהגרים שחצו ממקסיקו לארצות הברית הגיע לשיא תחת ממשלו של הנשיא היוצא ג'ו ביידן - נתון שתרם משמעותית להפסדה של סגניתו קמלה האריס בבחירות - חלה בשנה האחרונה ירידה משמעותית בעקבות הגבלות חדשות שהטיל ביידן ואכיפה מוגברת מצד מקסיקו.
המכסים המתוכננים של טראמפ עשויים לפגוע דרמטית בכלכלתן של המדינות השכנות ובכלכלה הגלובלית בכללותה. יותר מ-83% מהיצוא ממקסיקו הגיע לארה"ב ב-2023 והיעד של 75% מהיצוא הקנדי היה ארה"ב. הם עשויים לפגוע בחברות זרות, כמו יצרניות רכב ואלקטרוניקה אסייתיות, הפועלות במקסיקו כבסיס יצור זול לשוק האמריקני.
התכנית של טראמפ היא ככל הנראה גם הפרה של תנאי הסכם הסחר בין ארה"ב, מקסיק וקנדה, שעליו חתם בכהונתו הקודמת. ההסכם, שנכנס לתוקף ב-2020, ייפתח מחדש למשא ומתן ב-2026 ולוושינגטון תהיה שמורה הזכות לסגת ממנו.
לאחר איומיו, טראמפ שוחח עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, שהיחסים ביניהם בקדנציה הקודמת ידעו עליות ומורדות. "זו הייתה שיחה טובה והם יישארו בקשר", אמר מקור קנדי לסוכנות הידיעות רויטרס.
וויליאם ריינש, הנשיא לשעבר של המועצה הלאומית לסחר חוץ, העריך שטראמפ השמיע את איומיו על קנדה ומקסיקו במטרה לפתוח במשא ומתן מחודש על הסכם הסחר ביניהן.
יו"ר הבית התחתון בפרלמנט של מקסיקו, ריקרדו מונריאל, אמר שיש להפעיל "מנגנונים בילטרליים ומוסדיים כדי להילחם בסחר בבני אדם, בסמים ובנשק". לדבריו, פעולות תגמול כלכליות בין המדינות תפגע בכיסם של האזרחים ולא תפתור בעיות בסיסיות.
סין: אין מנצחים במלחמות סחר
סין תקפה בחזרה את דבריו של טראמפ, שהאשים אותה בכך שהיא לא נוקטת יד קשה מספיק לבלימת הסחר בסמים לא חוקיים.
"סין מאמינה ששיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין סין לארה"ב מועיל לשני הצדדים. אף אחד לא ינצח במלחמת סחר או במלחמת מכסים", אמר דובר השגרירות הסינית בוושינגטון, ליו פנגיו.
השגרירות גם ציינה צעדים שלטענתה ננקטו על ידי סין מאז שנציגיה סיכמו עם נציגים אמריקנים בשנה שעברה על בלימת יצוא מרכיבים החיוניים ליצור פנטניל, סם אופיואידי שנקשר לרוב מקרי המוות ממנות יתר באמריקה.
"כל אלה מוכיחים שהרעיון שלפיו סין מאפשרת ביודעין למרכיבי פנטניל לזרום לארה"ב מנוגד לחלוטין לעובדות ולמציאות", אמר הדובר.
תגובות
הוסף רשומת תגובה