שני מדענים אמריקנים זכו בפרס נובל לרפואה
החוקרים האמריקנים ויקטור אמברוס וגארי רובקון זכו בפרס נובל לרפואה לשנת 2024 - כך הודיעה ביום שני ועדת הפרס. השניים זכו בפרס בזכות גילוי מולקולות מיקרו-RNA ותפקידן בחלוקת הגנים.
"התגלית פורצת הדרך שלהם חשפה עיקרון חדש לחלוטין של ויסות גנים שהתברר כחיוני לאורגניזמים רב-תאיים, כולל בני אדם", נמסר מוועדת הפרס.
הזוכים בפרס נובל לרפואה נבחרים על ידי ועדה מטעם האוניברסיטה הרפואית של מכון קרולינסקה בשבדיה, ומקבלים פרס בסכום 11 מיליון כתר שבדי (1.1 מיליון דולר).
פרס נובל לרפואה הוא הראשון בעונת פרסי הנובל, כשבימים הקרובים יחולקו פרסים בתחום הכימיה, הפיזיקה, הספרות, השלום והכלכלה.
פרס נובל לרפואה בשנה שעברה הוענק לקטלין קריקו, מדענית הונגרייה, ועמיתה האמריקאית דרו וייסמן, על תגליות שסללו את הדרך לחיסוני הקורונה.
זוכי פרס נובל לרפואה בעבר כוללים חוקרים מפורסמים רבים כמו איוון פבלוב בשנת 1904, הידוע בעיקר בזכות ניסוייו על התנהגות באמצעות כלבים, ואלכסנדר פלמינג, שחלק את הפרס בשנת 1945 על גילוי הפניצילין.
הפרסים, שנוצרו על פי צוואתו של ממציא הדינמיט ואיש העסקים השבדי אלפרד נובל, מחולקים מאז 1901, ואילו הפרס בתחום הכלכלה הוא תוספת מאוחרת יותר. רק פרס נובל לשלום מוענק
באוסלו, ייתכן בשל האיחוד הפוליטי שהיה קיים בין שתי המדינות הנורדיות כשנובל כתב את צוואתו.
החתנים והכלות של הפרסים מקבלים אותם בטקסים מפוארים המתקיימים בשטוקהולם ובאוסלו ב-10 בדצמבר, יום השנה למותו של אלפרד נובל.
תגובות
הוסף רשומת תגובה