בריטניה העלתה את רמת הכוננות מפני טרור בצפון אירלנד ל"חמורה"


שירות ביטחון הפנים של בריטניה (MI5) העלתה את רמת הכוננות מפני טרור בצפון אירלנד ל"חמורה". המשמעות היא שיש סבירות גבוהה להתקפה בפרובינציה הבריטית, שידעה עשרות שנים של סכסוך אלים בין קתולים לפרוטסטנטים. רק לפני שנה, לונדון הורידה את רמת האיום ל"ניכרת", לראשונה זה יותר מעשור. 

"בחודשים האחרונים ראינו עלייה ברמות הפעילות הנוגעות לטרור הקשור בצפון אירלנד, שפגעה בשוטרים המשרתים את הקהילות שלהם וגם סיכנו את חייהם של ילדים ואזרחים אחרים", אמר השר האחראי על צפון אירלנד כריס היטון-האריס. "הציבור צריך להישאר דרוך, אבל לא להיות מודאג ולהמשיך לדווח על כל חשש שיש לו", הוסיף השר. זאת רמת הכוננות השנייה בחומרתה. 

בתקופה האחרונה הותקפו כמה שוטרים בצפון אירלנד, כולל שוטר שלא היה בתפקיד ונפצע קשה מירי בחודש שעבר. ההתקפה גונתה על ידי הממשלות בלונדון ובדאבלין. אף שהמחתרת האירית IRA הניחה את נשקה בעקבות הסכם השלום, כמה קבוצות לאומניות קטנות יותר, כמו IRA החדש, עדיין מבצעות תקיפות ספורדיות נגד סמלי שלטון בריטיים. 

העלאת הכוננות בצפון אירלנד הוכרזה ימים לפני יום השנה ה-25 להסכם "יום שישי הטוב", ששם קץ לסכסוך בין הממשל הפרוטסטנטי הפרו-בריטי לבין הארגונים הקתוליים החמושים שביקשו לאחד את הפרובינציה עם אירלנד. כ-3,600 איש נהרגו בתקופת הסכסוך. 

בטקס חגיגי שייערך בחודש הבא בצפון אירלנד אמור להשתתף נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, וכן הנשיא לשעבר ביל קלינטון, שבכהונתו נחתם הסכם השלום שסיים את תקופת "הצרות" בת שלושת העשורים. 

תגובות

רשומות פופולריות