מהומות באקוודור במחאה נגד יוקר המחיה

אקוודור חווה ימים של הפגנות אלימות, במחאה נגד המדיניות הכלכלית של הנשיא גיירמו לאסו. ההפגנות נמשכות כבר עשרה ימים, בהובלת קבוצות ילידיות, והן החלו על רקע מחירי המזון ומוצרי יסוד אחרים כמו דלק. הלילה צעדו אלפי מפגינים ילידים בבירה קיטו ודרשו מלאסו לטפל במשבר הכלכלי.

"הכול יקר, אנחנו לא יכולים לעמוד בזה יותר", סיפר חוסה גוארקה, שהצטרף למחאה בקיטו אחרי שהגיע לבירה מהעיר גואמוטה שבאמזונס. הוא דורש מחירים שפויים יותר והכנסות גדולות יותר לחקלאים. 

באוקטובר האחרון פרצה מחאה דומה סביב מחירי הדלק, אך זו הנוכחית ארוכה יותר וגדולה יותר. הנשיא השמרן מתקשה לקדם את המדיניות שלו באסיפה הלאומית, שחבריה חוסמים את החקיקה שהוא מעלה, ובנוסף לכך האלימות משתוללת ברחובות. 

הקבוצות הילידיות דורשות קיצוץ במחירי הדלק, עצירת הרחבת קידוחי הנפט והכריה בשטחיהן וארכה לחקלאים בתשלום החובות. עם זאת, הן הציבו תנאים מוקדמים לפתיחת דיאלוג עם הממשלה, כולל הסגת כוחות המשטרה מכמה אזורים בבירה קיטו כדי שמנהיגיהן יוכלו להיפגש. הקבוצות הילידיות שלחו מכתב לנשיא ובו פירטו את התנאים הללו, ובממשלה אמרו כי הם בוחנים את ההצעה במטרה לפתוח בדיאלוג פורה. 

"הדלת שלנו תמיד פתוחה לדיאלוג, רק אמרנו שהשיחות לא יכולות לשים ללעג את העם האקוודורי", אמר נשיא הקבוצה הילידית CONAIE, לאונידס איסה. הנשיא לאסו, בנקאי לשעבר, הכריז על מצב חירום בשבוע שעבר בכמה מחוזות, והצבא הזהיר כי המצור על הבירה הוא "סכנה לדמוקרטיה". 

לפני הצעדה השלווה בקיטו, נמשכו מעשי האלימות ומשרדי התביעה הכללית בעיר הותקפו זה היום השני ברציפות, בעוד שהקבוצות הילידיות הכחישו את מעורבותן בתקרית. ההפגנות החלו בתחילת השבוע שעבר עם חסימות כבישים מרכזיים, אך המחאה התדרדרה לאלימות בכמה אזורים. אחד ממוקדי האלימות הם בעיר פויו שבאמזונס, שבה חיילים התעמתו עם מפגינים החמושים ברובים, חניתות וחומרי נפץ. המפגינים אמרו כי אחד מאנשיהם נהרג מפגיעת רימון גז מדמיע של המשטרה, והתביעה הכללית אמרה כי היא תחקור את האירוע. 

לפי המשטרה, 114 שוטרים נפצעו במהומות ברחבי המדינה, ו-104 מפגינים ומתפרעים נעצרו. מפגין נוסף מת בשבוע שאחר בנפילה לוואדי. משרד הבריאות מסר כי שני אנשים מתו באמבולנסים בעקבות חסימות הכבישים.

תגובות

רשומות פופולריות