ניצחון לתומכי הנשק בארה"ב: העליון ביטל חוק של ניו יורק בן יותר מ-100 שנה
בית המשפט העליון של ארה"ב העניק ניצחון משמעותי לתומכי הנשק כשביטל חוק בן יותר מ-100 שנה של מדינת ניו יורק שהטיל הגבלות על נשיאת אקדחים בציבור. זאת בזמן שהאומה האמריקנית מצויה בשבר עמוק סביב סוגיית כלי הנשק, אחרי שורה של מעשי הרג המוניים בחודשים האחרונים, בראשם הטבח בתיכון בטקסס.
זאת הפסיקה המשמעותית ביותר של בית המשפט העליון ביחס לזכות לשאת כלי נשק זה יותר מעשור, והיא התקבלה לפי החלוקה האידיאולוגית של השופטים - ששת השופטים השמרנים תמכו בביטול החוק ואילו שלושת השופטים הליברלים התנגדו. הרוב השמרני קבע כי החוק של מדינת ניו יורק פגע בזכותו של אדם להחזיק בנשק, זכות המעוגנת בתיקון השני לחוקה.
השופטים קיבלו את העתירה של שני בעלי אקדחים ושל השלוחה של לובי הנשק (NRA) בניו יורק, והפכו החלטה של בית משפט בערכאה נמוכה יותר. החוק דרש מתושבי ניו יורק לספק סיבה ממשית לנשיאת כלי נשק בציבור ולקבל אישור מהרשויות.
ההנהגה הדמוקרטית של ניו יורק וכן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביעו מורת רוח מהפסיקה של העליון, שהרוב השמרני בו הפגין את נכונתו להעניק פירוש מחריב ביותר לתיקון ה-2 בחוקה. החשש בקרב ארגונים ופעילים המקדמים הגבלות על מכירת כלי נשק הוא שהפסיקה תשפיע על חוקים והגבלות דומים במדינות אחרות, בהם כאלו שנועדו למנוע מגורמים מסוכנים להשיג כלי נשק.
הפסיקה המשמעותית הקודמת בסוגייה הייתה ב-2010, כשבית המשפט העליון הרחיב את זכותם של האזרחים להחזיק נשקים בבית להגנה עצמית, שהייתה תקפה עד אז רק לוושינגטון הבירה, אחרי פסיקה דרמטית קודמת ב-2008.
תגובות
הוסף רשומת תגובה