ארה"ב ואיראן הגיעו להפסקת אש למשך שבועיים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסכים להפסקת אש בת שבועיים עם איראן, פחות משעתיים לפני הדדליין שהציב לטהרן לפתוח מחדש את מצר הורמוז או לעמוד בפני מוות של "ציבילזציה שלמה". 

לדברי טראמפ, ההסכם שהושג ברגע האחרון בתיווך פקיסטן כפוף להסכמת איראן להפסיק את החסימה של אספקת נפט וגז דרך המצר שכחמישית ממשלוחי הנפט העולמיים עוברים דרכו.

שר החוץ של איראן, עבאס אראקצ'י, אמר בהודעה כי טהרן תפסיק את מתקפות הנגד ותאפשר מעבר בטוח במצר, אם ייפסקו התקיפות נגדה.

מפקד צבא פקיסטן, פילד מרשל אסים מוניר, וראש הממשלה שלה, שהבאז שריף, סייעו בתיווך הפסקת האש. שריף כתב בפוסט ברשת X כי הזמין משלחות מאיראן ומארצות הברית להיפגש באסלאמאבאד ביום שישי.

טראמפ אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מדובר ב"ניצחון מלא ומוחלט". "ניצחון מלא ומוחלט. מאה אחוז. אין בכך כל ספק", אמר טראמפ כשנשאל אם הוא טוען לניצחון בעקבות הפסקת האש.

בהמשך כתב: "יום גדול לשלום עולמי! איראן רוצה שזה יקרה, נמאס לה! וגם לכולם האחרים!". הוא הוסיף כי איראן יכולה להתחיל בתהליך השיקום וכי ארצות הברית תסייע בהסדרת התנועה במצר הורמוז.

"זו תהיה הפסקת אש דו-צדדית!" כתב טראמפ ברשת החברתית שלו. "הסיבה לכך היא שכבר עמדנו בכל היעדים הצבאיים ואף עברנו אותם, ואנחנו מתקדמים מאוד לקראת הסכם סופי על שלום ארוך טווח עם איראן ושלום במזרח התיכון". 

מנגד, המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן הציגה את ההסכם כניצחון על ארצות הברית וטענה כי טראמפ קיבל את תנאי איראן לסיום הלחימה.

התגובות בעולם

קנצלר גרמניה פרידריך מרץ אמר כי ממשלתו מברכת על הפסקת האש בת השבועיים בין ארצות הברית לאיראן. "המטרה כעת חייבת להיות לנהל משא ומתן לסיום קבוע של המלחמה בימים הקרובים", אמר בהצהרה, והדגיש כי "ניתן להשיג זאת רק באמצעות ערוצים דיפלומטיים".

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר הודיע כי ייצא למדינות המפרץ לקיום שיחות עם שותפים במטרה להבטיח שמצר הורמוז יישאר פתוח לצמיתות לאחר הפסקת האש. "אני מברך על הסכם הפסקת האש שהושג במהלך הלילה, אשר יביא רגע של הקלה לאזור ולעולם", אמר. לדבריו, "יחד עם שותפינו עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לתמוך ולהחזיק את הפסקת האש הזו, להפוך אותה להסכם קבוע ולפתוח מחדש את מצר הורמוז". בהודעת לשכתו נמסר כי ידון גם במאמצים דיפלומטיים "לתמוך ולשמר את הפסקת האש כדי להביא לפתרון קבוע של הסכסוך ולהגן על בריטניה ועל הכלכלה העולמית מפני איומים נוספים".

הביקור באזור תוכנן עוד לפני ההכרזה על הפסקת האש. סטארמר ספג ביקורת מצד טראמפ על כך שלא תמך בתקיפות באיראן.

שר החוץ של ספרד חוסה מנואל אלברס אמר כי העולם הגיע "קרוב באופן מסוכן" לאסון לאחר האולטימטום של טראמפ לטהרן, שכלל איום להשמיד את הציוויליזציה האיראנית. לדבריו, האולטימטום היה "בלתי מתקבל לחלוטין עבור האנושות", והוסיף כי מוקדם מדי לקבוע אם הסכסוך הסתיים סופית: "כאשר מנהיג של מעצמה צבאית מאיים כך, אני לוקח זאת ברצינות".

סגן יו"ר מועצת הביטחון של רוסיה דמיטרי מדבדב אמר כי הפסקת האש בין ארצות הברית לאיראן מראה כי ההיגיון ניצח, אך ציין כי "לא יהיה נפט זול".

שר החוץ של אוקראינה אנדריי סיביהה בירך על הפסקת האש ועל פתיחתו מחדש של מצר הורמוז, וקרא ל"נחישות" דומה מצד וושינגטון כדי לעצור את המלחמה של רוסיה באוקראינה. "הנחישות האמריקאית עובדת. אנו מאמינים שהגיע הזמן לנחישות מספקת כדי לכפות על מוסקבה הפסקת אש ולסיים את מלחמתה באוקראינה", כתב

תגובות

רשומות פופולריות