הימין הקיצוני בחוץ: ממשלת מרכז הושבעה באוסטריה
אוסטריה הושבעה היום ממשלת מרכז חדשה, שתכלול לראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה שלוש מפלגות - אך לא את מפלגת "החירות" מהימין הקיצוני, שתישאר באופוזיציה אף שהיא המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט.
הקואליציה הוקמה בתום תקופת שיא של משא ומתן קואליציוני, שנמשכה מאז הבחירות שנערכו בספטמבר. מפלגת החירות המתנגדת להגירה ומחזיקה בעמדות פרו-רוסיות קיבלה כ-29% מהקולות, אך לא הצליחה להקים ממשלה בחודש שעבר.
בעקבות זאת, המנדט חזר למפלגת העם השמרנית, השנייה בגודלה בפרלמנט, שהגיעה להבנות עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ועם מפלגת "נאוס" הליברלית. ניסיון דומה שלהן לחבור יחד נכשל בינואר, אך הן רצו להימנע מבחירות חוזרות, שבהן, לפי הסקרים, הימין הקיצוני היה צפוי להגדיל את כוחו.
נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן דר בלן, איחל לממשלה החדשה הצלחה בטקס השבעתה ואמר שהוא מצפה לעבוד עמה יחד. הקנצלר החדש יהיה מנהיג המפלגה השמרנית, כריסטיאן סטוקר, עורך דין ודמות לא מוכרת מחוץ לחוגי המפלגה עד לחודשים האחרונים. סטוקר, בן 64, נחשב לפרגמטי ובעל עמדות פרו-אירופיות.
השמרנים קיבלו את משרדי הפנים וההגנה, ואילו הסוציאל-דמוקרטים את משרד האוצר והמשפטים. משרד החוץ ניתן לליברלים, שהצטרפותן לקואליציה מנעה ממנה להישען על רוב של מושב אחד בלבד. אך למרות ההבנות על תכנית ממשלתית הכוללת 200 עמודים, המחלוקות בין המפלגות קיימות והן יצטרכו לגשר עליהן כדי שהממשלה תוכל לתפקד.
"האם זה יהיה קל? לא. האם המשא ומתן הסתיים? לא", אמרה מנהיגת המפלגה הליברלית, ביטה מיני-רזינגר, בכינוס של המפלגה אתמול, שבו אישרו חבריה את תמיכתן בהצטרפות לממשלה. היא הבטיחה "חמש שנים של משא ומתן קשוח" עם יתר מפלגות הקואליציה.
בינתיים, מפלגת "החירות" נותרה מאוכזבת, ונותרה באופוזיציה חרף התחזקותה בבחירות, כמו מפלגות ימין קיצוני אחרות באירופה.
"הדבר היחיד שמאחד את קואליציית 'הרמזור' המפסידנית הוא תאבת שלטון", נכתב בפוסט שפרסמה המפלגה ב-X. "קואליציית רמזור" דומה קרסה לאחרונה בגרמניה השכנה, שגם שם התחזקה מפלגת הימין הקיצוני בבחירות שנערכו בחודש שעבר.
תגובות
הוסף רשומת תגובה