רוסיה תקפה את אוקראינה בטיל בליסטי מסוג חדש

רוסיה תקפה ביום חמישי את אוקראינה בטיל בליסטי לטווח בינוני מסוג חדש. זאת, אחרי שקייב החלה להשתמש בימים האחרונים בטילים ארוכי טווח מתוצרת המערב לתקיפת יעדים בשטח רוסיה. 

בשעות הבוקר, הצבא האוקראיני דיווח שמוסקבה שיגרה טיל בליסטי בין-יבשתי - לראשונה מתחילת המלחמה - וטילים אחרים אל מפעלים ותשתיות קריטיות בעיר דניפרו שבמרכז המדינה, מבלי לציין אם היא גרמנה לנזק. עם זאת, המושל אמר שמפעל תעשייתי ניזוק במתקפה ושריפות פרצו במחוז. בנוסף לכך, נפצעו שני בני אדם.

חיל האוויר האוקראיני לא פירט את סוג הטיל הבין-יבשתי, אך בתקשורת האוקראינית דווח שהיה זה טיל מסוג RS-26 רובז', המסוגל להגיע לטווח של 5,800 ק"מ ולשאת ראשי נפץ גרעיניים. בנוסף אליו, רוסיה שיגרה טיל היפרסוני ושבעה טילי שיוט, ששישה מהם יורטו בידי מערכות ההגנה האווירית של אוקראינה.

מוסקבה, שהבטיחה תגובה "הולמת" לאור הירוק שנתנו ארה"ב ובריטניה לאוקראינה, סירבה להתייחס לטענות של קייב, אך גורמים מערביים אמרו בהמשך היום שהיה זה טיל בליסטי לטווח-בינוני שאותו בחנה רוסיה בשטח אוקראינה. ארה"ב קיבלה התרעה קצרה מראש כדי להפיג את החשש שמדובר בהתקפה גרעינית. 

בשעות הערב, הנשיא ולדימיר פוטין מסר הצהרה לאומה ששודרה בטלוויזיה, שבה אמר שהטיל ששוגר הוא טיל בליסטי היפרסוני לטווח בינוני מסוג חדש העונה לשם "אורשניק". הוא הזהיר שלמוסקבה יש את הזכות לתקוף מדינות המספקות לאוקראינה נשק שבו היא תוקפת את רוסיה ואמר שהמלחמה באוקראינה קיבלה עתה "ממד גלובלי". 

לדברי פוטין, הטיל החדש מסוגל להגיע לפי עשרה ממהירות הקול, ולכן לא ניתן ליירט אותו. גורמים רוסיים אמרו שהטווח שלו הוא עד 5,000 ק"מ, המכסה את רוב אירופה ואת החוף המערבי של ארה"ב. אך הוא אינו מוגדר טיל בליסטי בין-יבשתי, שכן הטווח המינימלי של טילים אלו הוא 5,500 ק"מ. 

לפי תיעודים מהמתקפה, הטיל מסוגל לשאת כמה ראשי קרב עצמאיים המתפצלים למטרות שונות. 

הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר שהמתקפה הזו היא "הסלמה ברורה וחמורה" וקרא לגינויה ברחבי העולם.


תגובות

רשומות פופולריות