פוטין במצעד יום הניצחון במוסקבה: "לא ניתן לאף אחד לאיים עלינו"
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר היום (חימשי) מפני מלחמת עולם חדשה, בנאום שנשא בכיכר האדומה לציון יום הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה. הוא הוסיף כי מוסקבה "לא תאפשר" לאף אחד לאיים עליה, לאור המתיחות הגוברת בינה לבין המערב סביב המלחמה באוקראינה, שבה כוחותיו של פוטין מתקדמים בהדרגה בחודשים האחרונים.
פוטין, שהשבוע הושבע לכהונה חמישית במספר אחרי ניצחונו המוחץ והצפוי מראש בבחירות במרץ, האשים את האליטות המערביות "השחצניות" בכך ששכחו את התפקיד המכריע של ברית המועצות בניצחון על גרמניה ובכך שהן גורמות לסכסוכים ברחבי העולם. הוא לא הזכיר את הברית בין אדולף היטלר למנהיג הסובייטי יוסיף סטאלין שקדמה לפלישה של הנאצים לברית המועצות ב-1941.
"אנחנו יודעים לאן מובילות שאיפות מופרזות כאלו, רוסיה תעשה
הכול כדי למנוע סכסוך עולמי", אמר פוטין בנאומו בכיכר האדומה במוסקבה, שחוותה
סופת שלגים נדירה לחודש מאי. "במקביל, אנחנו לא ניתן לאף אחד לאיים עלינו.
הכוחות האסטרטגיים שלנו תמיד במצב של מוכנות לקרב".
במהלך הטקס, זכר ליום החג שהיה נהוג בברית המועצות, סקר שר ההגנה סרגיי שויגו
את מסדרי החיילים ומטס של חיל האוויר יצר את שובל בצבעי הדגל הרוסי בשמיים. עם זאת,
הציוד והנשק שהוצגו היו צנועים בהשוואה למצעדים שגרתיים בסימן למחיר שגובה המלחמה
באוקראינה מהצבא.
פוטין, קצין בקג"ב לשעבר שבעיניו נפילת ברית המועצות הייתה אסון, קיווה
להכניע את אוקראינה בתוך כמה ימים מהפלישה בפברואר 2022. ואולם, בחלוף יותר
משנתיים, קייב עדיין עומדת על הרגליים ונאבקת בכוחותיו, אם כי בחודשים האחרונים הם
הצליחו לפרוץ את קווי החזית במזרח לאור העיכובים בסיוע האמריקני לאוקראינה.
אוקראינה, שכ-18% משטחה נמצאים תחת כיבוש רוסי, כולל חצי האי קרים, מסרבת לוויתורים כלשהם על הטריטוריה הריבונית שלה. נשיאה, וולודימיר זלסנקי, משוכנע שאם יינתנו לאנשיו האמצעים הנדרשים, הם יוכלו להדוף לחלוטין את צבאו של פוטין ולהגן על עצמאותה של ארצו, שהייתה חלק מברית המועצות עד 1991.
תגובות
הוסף רשומת תגובה