שני תושבי ניו יורק נאשמים בהקמת תחנת משטרה חשאית של סין בצ'יינהטאון

משרד המשפטים בארה"ב הודיע ביום שני על מעצרם של שני תושבי ניו יורק הנאשמים בהקמת "תחנת משטרה" סינית בעיר, שנועדה לעקוב אחרי מתנגדי משטר החיים במדינה. במקביל, הוגשו כתבי אישום נגד עשרות גורמי ביטחון סיניים המעורבים במעקב וברדיפת מתנגדי משטר החיים בארצות הברית. 

התובע הפדרלי בברוקלין, בריאון פיס, אמר כי המעצר של הארי לו ג'יאנוואנג בן ה-61 ושל צ'ן ג'ינפינג בן ה-59 הוא הראשון מסוגו בעולם הקשור לחשד במדינות המערב שלפיו בייג'ינג מקימה תחנות משטרה חשאיות בשטחיהן. 

השניים, לפי התובע, הקימו בשנה שעברה משרד בצ'יינהטאון מטעם מטה המשרד לביטחון הציבור – משטרת סין - בעיר פוג'ואו, לכאורה כדי לספק שירותים למי שרוצה לחדש את רשיון הנהיגה הסיני שלו. ואולם, בפועל, המשימה העיקרית שלהם הייתה לאתר ולהטריד מתנגדי משטר שנמלטו מסין. 

"משטרת סין הקימה מאחז, תחנת משטרה חשאית כאן בעיר ניו יורק, כדי לעקוב ולאיים על מתנגדי משטר ומבקרי משטר אחרים באחת מהקהילות התוססות ביותר בארצות הברית", אמר דייוויד ניומן, בכיר במשרד המשפטים האחראי על תיקים הקשורים לביטחון לאומי. 

בייג'ינג גינתה את המעצרים בתור "מניפולציה פוליטית". 

בנוסף לארצות הברית, קנדה וכמה מדינות אירופיות אחרות החלו לפעול נגד אותן "תחנות משטרה" חשאיות. קנדה זיהתה וסגרה כמה משרדים לא רשמיים כאלו במונטריאול ובמקומות אחרים, ובהולנד אמרו באוקטובר האחרון שהם חוקרים דיווחים על פעילות חשאית של משטרת סין באמסטרדם וברוטרדם.

פעילותן נחשפה בשנה שעברה על ידי ארגון זכויות האדם הספרדי Safeguard Defenders. הן לרוב מותירות מעט מאוד סימנים לפעילותן, אך גורמים אמריקניים אמרו כי נציגים מהקונסוליה הסינית בניו יורק ביקרו באותה תחנה חשאית בצ'יינהטאון. 

לפי Safeguard Defenders, אותן תחנות היו מעורבות בהפעלת לחץ על אזרחים סינים לשוב לסין כדי לעמוד לדין על עבירות פליליות.

תגובות

רשומות פופולריות