זינוק במספר המוצאים להורג באיראן ב-2022

ארגוני זכויות אדם אמרו כי איראן רשמה זינוק של 75% במספר המוצאים להורג בשנה החולפת, שבה היא ניסתה לדכא בכוח את מחאות החיג'אב שקראו תיגר על המשטר. 

לפי דוח של ארגון זכויות האדם של איראן, שבסיסו בנורבגיה, ושל ארגון "יחד נגד עונש המוות", שבסיסו בפריז, לפחות 582 איש נתלו על ידי השלטונות ברפובליקה האסלאמית ב-2022. זהו המספר הגבוה ביותר במדינה מאז 2015, וזינוק חד בהשוואה ל-2021, אז הוצאו להורג 333 אסירים. 

 איראן הגיבה לגל המחאות שפרץ בספטמבר אשתקד בעקבות מותה של צעירה כורדית בידי משטרת המוסר בהוצאה להורג של ארבעה מפגינים, אך לאור גינויים בינלאומיים חריפים, היא נמנעה מאז מתלייה של מפגינים נוספים, אף שכמה מאה מהם נידונו לעונש מוות או נאשמים בעבירות שדינן מוות. 

במקום זאת, לפי הארגונים, היא הגבירה את השימוש בעונש מוות נגד אסירים לא פוליטיים. "התגובה הבינלאומית לעונשי המוות נגד מפגינים הקשו על הרפובליקה האסלאמית להמשיך בהוצאתם להורג", אמר מנהל ארגון זכויות האדם של איראן, מוחמד אמירי מוראדם. לדבריו, "כדי לפצות על כך, ובמטרה להפיץ פחד בקרב האזרחים, הרשויות האיצו את ההוצאות להורג על עבירות לא פוליטיות. אלו קורבנות ה'לואו-קוסט' של מכונת ההוצאות להורג של הרפובליקה האסלאמית". 

במקום אסירים פוליטים, איראן שבה להוציא להורג מורשעים בעבירות סמים בקצב גובה. שינויים שהעבירה ב-2017 בחוקים למאבק בסמים הובילו לצניחה במספר הכולל של הוצאות להורג ב-2021, אך יותר ממחצית מהמוצאים להורג בתקופה שלאחר פרוץ ההפגנות בשנה שעברה היו אסירים שהורשעו בעבירות סמים. בסך הכול, 44% מההוצאות להורג הידועות באיראן ב-2022 היו קשורות לעבירות סמים – פי שניים מהנתון של 2021 ויותר מפי עשרה מהנתון של 2020. 

תגובות

רשומות פופולריות