פוקס תפצה חברת מכונות הצבעה ב-787 מיליון דולר: "לשקרים יש השלכות"

רשת פוקס ניוז תפצה את חברת מכונות ההצבעה "דומיניון" ב-787.5 מיליון דולר בעקבות דיווחים שקריים על זיופים בבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2020. מדובר באחד הסכומים הגבוהים ביותר שישולמו במסגרת תביעת דיבה אי-פעם, וכמחצית מהסכום המקורי שביקשה החברה שעמדה במרכזן של כמה תיאוריות קונספירציה שהפיצו תומכיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. 

ההסדר בין הצדדים הושג ביום שלישי, זמן קצר לפני תחילת אחד המשפטים המצופים ביותר בהיסטוריה האמריקנית שבו היה אמור להעיד גם בעליה של פוקס, רופרט מרדוק. פוקס מסרה בהצהרה כי ההסכמה משקפת את "המחויבות שלה לסטנדרטים העיתונאיים הגבוהים ביותר". הרשת הכירה בך "שכמה החלטות של בית המשפט מצאו שכמה טענות לגבי 'דומיניון' היו שקריות", מבלי לפרט. 

מנכ"ל דומיניון, ג'ון פולוס, אמר במסיבת עיתונאים שכונסה אחרי ההודעה על ההסדר כי הוא כולל "הודאה" של הרשת ב"שקריה ובנזק אדיר לחברה שלי". 

ג'סטין נלסון, עורך דין של החברה, אמר לכתבים כי "האמת חשובה" וכי ל"שקרים יש השלכות". לדבריו, "לפני כשנתיים, מבול של שקרים סחף את 'דומיניון' ועובדי בחירות ברחבי אמריקה אל מציאות אלטרנטיבית של תיאוריות קונספירציה, שגרמו לנזק עצום ל'דומיניון' ולמדינה'". הוא הוסיף שכדי שהדמוקרטיה תשרוד, על האמריקנים "לחלוק מחויבות לעובדות". 

לדומיניון יש עדיין שתי תביעות קיימות נגד רשתות שמרניות אחרות – OAN וניוזמקס, ונגד מקורביו של טראמפ, בהם רודי ג'וליאני, סידני פאוול ומייק לינדל. פוקס נתבעת על ידי חברת טכנולוגיה אחרת, "סמרטמטיק", שדורשת פיצויים בסך 2.7 מיליארד דולר. 

ההכרזה על הסדר בין הצדדים ניתנה אחרי דחייה פתאומית של פתיחת המשפט, אחרי שכבר הסתיימה בחירתם של חברי המושבעים למשפט, מה שעורר השערות לגבי שיחות שמתנהלות מאחורי הקלעים. 

ביום שני, בית משפט בדלוואר הודיע על דחיית המשפט למשך 24 שעות מבלי לפרט מדוע, אך בתקשורת האמריקנית דיווחו שהוא רצה לתת לשני הצדדים אפשרות להגיעה להסדר. עם זאת, עד יום שלישי בבוקר, דומה שהצדדים נערכו לקראת משפט ממושך. 

עורכי דינם של פוקס דחו על הסף את סכום הפיצויים המקורי שדרשה דומיניון – 1.6 מיליארד דולר – ואמרו כי הוא מנופח. הם טענו כי "המחיר האמיתי" של התביעה הזו תהיה פגיעה בזכויות "היקרות" של חופש הביטוי והתקשורת המעוגנות בתיקון הראשון בחוקה. 

מנגד, התביעה של חברת מכונות ההצבעה טענה כי הרשת הימנית פגעה בשמה הטוב כשדיווחה על "גניבת" הבחירות מטראמפ ב-2020. בחברה טענו כי השקרים שפורסמו בפוקס נבעו בין היתר מתוך רצון לפייס צופים שזעמו על החלטת הרשת בערב הבחירות להכריז שג'ו ביידן ניצח באריזונה, אחת ממדינות המפתח, כפי שאכן אירע. שני בכירים ברשת שהיו אחראים על ההחלטה להכריז שהמועמד הדמוקרטי ניצח במרוץ במדינה פוטרו כעבור חודשיים. 

ממצאים משפטיים שפורסמו לפני המשפט העלו כי כמה מנהלים ועיתונאים בפוקס פקפקו בשיחות פרטיות בטענות הקונספירטיביות שלפיהן הבחירות זויפו – אך בכל זאת שידרו אותן. כך, למשל, מרדוק תיאר את ההאשמות נגד דומיניון כ"מטורפות ממש", אך לא עשה דבר כדי לעצור אותן. 

בהתכתבות אחרת, המגיש הבכיר טאקר קרלסון, תומך נלהב של טראמפ, אמר כי חלק מהטענות הן "משוגעות", כשמגיש בכיר אחר, שון האנטי, הודה כי הוא לא האמין בהן "אפילו לא לשנייה". פוקס, מצדה, טענה שדבריהם הוצאו מהקשרם. 

לפני תחילת המשפט, השופט קבע כי כבר הוכח שהטענות נגד חברת מכונות ההצבעה הן כוזבות והדגיש כי השקרים נגדה היו "ברורים כשמש". לשופט לא הייתה סמכות להתערב בהסדר שהושג בין הצדדים, שחרף הסכום העצום שתשלם פוקס, יש הרואים בו כתוצאה חיובית עבורה. 

תגובות

רשומות פופולריות