אחרי הפגנות ענק: מפלגת השלטון בגיאורגיה נסוגה מחוק "הסוכנים הזרים"
מפלגת השלטון בגיאורגיה הודיעה כי היא לא תקדם עוד את חוק "הסוכנים הזרים" השנוי במחלוקת, אחרי שני לילות רצופים של הפגנות אלימות בבירה טביליסי. מתנגדי החוק ראו בו העתק של חקיקה דומה שעברה ברוסיה, ופגיעה בדמוקרטיה השברירית ברפובליקה הסובייטית לשעבר.
מפלגת "החלום הגיאורגי" השלטת מסרה בהצהרה כי היא "תסיר ללא תנאים את הצעת החוק שתמכנו בה, ללא שום הסתייגויות". המפלגה ציינה את הצורך לצמצם את "העימות" בתוך החברה. עם זאת, האופוזיציה דורשת שהמפלגה תתנער באופן רשמי מהחוק ושכל העצורים ישוחררו, ובשעות הערב התחדשו ההפגנות מחוץ לפרלמנט.
במוסקבה, הקרמלין אמר כי הוא "מודאג" מההפגנות.
החוק היה דורש מארגונים מקומיים שיותר מ-20% מהמימון שלהם מגיע מחוץ למדינה להירשם כ"סוכנים זרים" או לספוג קנסות. המפלגה טענה כי החוק הכרחי כדי לחשוף את מבקריה של הכנסייה האורתודוכסית של גיאורגיה, בין המוסדות החזקים ביותר במדינה.
החוק עורר התנגדות רחבה בגיאורגיה ובמדינות המערב, שהזהירו כי העברתו תפגע בשאיפותיה של המדינה להצטרף בעתיד לאיחוד האירופי ולנאט"ו על רקע החשש מרוסיה והמלחמה באוקראינה. חקיקה דומה שעברה ברוסיה ב-2012 משמשת מאז להשתקת מתנגדי הקרמלין, בעוד שממשלת גיאורגיה טענה כי החקיקה מבוססת על חוק שעבר בארצות הברית בשנות ה-30.
תגובות
הוסף רשומת תגובה