ארה"ב הפילה את הבלון הסיני, בייג'ינג מאיימת בתגובה

ארצות הברית הפילה את בלון הריגול הסיני מעל האוקיינוס האטלנטי, אחרי שהנשיא ג'ו ביידן נתן את האישור לכך בעוד שבייג'ינג מאיימת בתגובה. הבלון, שחדר למרחב האווירי של ארצות הברית ביום רביעי לפני כשבוע, הופל על ידי מטוס קרב לחופי קרוליינה הדרומית. 

"הם הצליחו להפיל אותו בקלות, ואני רוצה לשבח את הטייסים שלנו שעשו זאת", אמר ביידן לכתבים. הוא אמר כי הוא אישר להפיל אותו כבר ברביעי, אך ראשי הצבא ייעצו להמתין עד שלא יהיה מעל שטח מיושב. גורם צבאי בכיר אמר כי מטוסי קרב ומטוסי תדלוק רבים היו מעורבים במשימה, אבל רק אחד מהם – מטוס F-22 – תקף את הבלון באמצעות טיל אוויר-אוויר מדגם AIM-9X.


הבלון הופל במרחק של 11 ק"מ מחופיה של ארצות הברית, מעל מים רדודים יחסית, כך שיהיה קל יותר לאסוף את שרידי הבלון לטובת בחינתו. גורם צבאי אמריקני אמר כי השרידים מפוזרים על פני שטח של 11 ק"מ באוקיינוס וכלי שיט רבים של חיל הים פרוסים בשטח.



התקרית החריפה את המתיחות ביחסים בין המעצמות, ובעקבותיה דחה שר החוץ בלינקן את ביקורו המתוכנן בבייג'ינג. "סין ביקשה בבירור מארות הברית לטפל בזה באופן שקול, מקצועי ומאופק", מסר משרד החוץ של סין בהצרה. "ארצות הברית התעקשה להשתמש בכוח וזאת הגזמה ברורה". וושינגטון דחתה על הסף את טענותיה של בייג'ינג שלפיהן הבלון היה למטרות מחקר אזרחיות בלבד וכי הוא סטה ממסלולו.

תגובות

רשומות פופולריות