לוחמי הקומנדו האפגנים ננטשו על ידי ארה"ב. עכשיו רוסיה מפתה אותם להילחם באוקראינה

"היה להם שימוש טוב יותר אצל בעלות הברית במערב בלחימה לצד האוקראינים. הם לא רוצים להילחם עבור הרוסים, הרוסים הם האויב. אבל מה עוד יש להם לעשות"?


כשארצות הברית ומדינות המערב נסוגו מאפגניסטן בקיץ שעבר, הן נטשו מאחור עשרות אלפי לוחמי קומנדו אפגנים שאותן הם אימנו במשך שני עשורים. רק כמה מאות קצינים בכירים, בעלי קשרים בחלונות הגבוהים, התפנו מהמדינה שנפלה לידי טליבאן, בעוד שחייליהם נסו על נפשם למדינות השכנות וירדו למחתרת מחשש לנקמת המשטר החדש. כעבור יותר משנה, הם שוב מצרך מבוקש – הפעם ברוסיה.

בין 20 ל-30 אלף לוחמי קומנדו אפגנים הוכשרו על ידי היחידות המיוחדות של ארצות הברית ובריטניה לאורך 20 שנות הנוכחות המערבית במדינה. אף שהצבא הסדיר התמוטט במהירות מול כוחות טליבאן ונכנע כמעט ללא קרב, הכוחות המיוחדים שלו החזירו מלחמה שערה.

באחד הקרבות שסימלו יותר מכל את הקריסה הקרובה של הממשל הפרו-מערבי בקאבול, יחידת קומנדו נאבקה בכוח טליבאן גדול ממנה בעיר דוולת אבאד לאורך עשרות ימים. היא המתינה לחיפוי אווירי ולתגבורת של הצבא והמשטרה הסדירים, אך אלו מעולם לא הגיעו. ביוני 2021 היא נפלה לידי טליבאן, שהרג לפחות 24 לוחמים מהכוחות המיוחדים. אחד מהם היה מייג'ור סוהרב אזימי, בנו של גנרל נערץ, שקודם לדרגת בריגדר-גנרל אחרי מותו.

כיום, רבים מאותם לוחמים מיומנים נותרו מיואשים וחסרי כל. הליכי קליטתם במדינות המערב הוא איטי ומסורבל, וכישוריהם בשדה הקרב צדו את עיניהם של גורמים ברוסיה. גורם ביטחוני אפגני בכיר לשעבר אמר למגזין "פוריין פוליסי" כי שילוב בצבא רוסיה יכול להיות "גיים צ'יינג'ר" במלחמה באוקראינה. צבא רוסיה ספג אבידות כבדות בעימות הנמשך כבר יותר משמונה חודשים, והוא זקוק לכוח אדם חדש על מנת למנוע מפלות נוספות בשטח.

על משימת גיוס שכירי החרב מכל קצוות תבל מופקדת "קבוצת ואגנר" הידועה לשמצה, שאנשיה פזורים במוקדי סכסוך שונים בעולם. אף שאף גורם רשמי ברוסיה מעולם לא אישר את קיומה או כפיפותה לקרמלין, סוד ידוע לכל הוא שהיא הוקמה על ידי יבגני פריגוז'ין, המקורב לנשיא ולדימיר פוטין ובעבר היה אף השף שלו. על פי ההערכות, היא ממומנת על ידי המודיעין הצבאי של רוסיה (GRU), ועל פעילותה דווח לראשונה אחרי סיפוח חצי האי קרים ב-2015. מאז היא נשלחה גם לסוריה, לוב ומדינות אחרות באפריקה.


קבוצת ואגנר פעילה גם במלחמה באוקראינה, אך כמו יחידות רוסיות רבות אחרות, איבדה לוחמים רבים בקרבות מול צבא אוקראינה. מצבה נואש עד כדי כך שפריגוז'ין תועד מגייס אסירים מבתי הכלא לרוסיה. בתמורה לביטול עונשם, הם נשלחים לחזית כדי להרוויח את החופש שלהם.

גורם אפגני רשמי לשעבר, ששירת כקצין בכוחות המיוחדים האפגניים, אמר כי קבוצת ואגנר מנהלת קמפיין גיוס מאסיבי. "הם מגייסים אנשים מכל מקום. הגוף היחיד שמגייס כוחות זרים (עבור רוסיה) הוא קבוצת ואגנר, לא הצבא שלהם. זאת לא הערכה, זאת עובדה. היה להם שימוש טוב יותר אצל בעלות הברית במערב בלחימה לצד האוקראינים. הם לא רוצים להילחם עבור הרוסים, הרוסים הם האויב. אבל מה עוד יש להם לעשות"?.

חלק מהלוחמים מקבלים פניות להצטרף ל"לגיון הזרים" של רוסיה באמצעות ווטסאפ או בפליקציות אחרות להעברת מסרים. קמפיין הגיוס הזה מעורר דאגה בקרב בכירי הממסד הביטחוני האפגני הקודם, המזהירים כי פוטנציאל הגיוס מגיע עד לכדי עשרת אלפים לוחמי קומנדו.

"אין להם מדינה, אין להם עבודה, אין להם עתיד. אין להם מה להפסיד", אמר גורם צבאי אחר למגזין. "זה לא קשה. הם ממתינים לעבוד תמורת 3 עד 4 דולר ליום בפקיסטן או באיראן או תמורת 10 דולר בטורקיה. אם ואגנר או כל שירות מודיעין אחר פונה לבחור ומציע 1,000 דולר עבור שירותיו הצבאיים שוב, הם לא יסרבו לכך. ואם אתה מוצא אדם לגייס, הוא יכול להביא חצי מהיחידה הקודמת שלו משום שהם כמו אחים, ומהר מאוד יש לך כבר מחלקה שלמה".

ארצות הברית, ש-90 מיליארד הדולרים שהשקיעה בבניית צבא אפגניסטן ירדו לטמיון בשנה שעברה, הסבה את רוב תשומת הלב שלה לנעשה במזרח אירופה. אמנם היא עדיין פועלת נגד גורמי טרור – כמו חיסול מנהיג אל-קאעדה בקיץ – אך בעלי בריתה לשעבר בכוחות הביטחון האפגניים הופקרו לגורלם. חבר הקונגרס הרפובליקני מייקל מקאול הזהיר בשנה שעברה בדוח שפרסם על כישלון הנסיגה מפני האפשרות שגורמים עוינים יפתו נכסים אמריקניים לשעבר באפגניסטן, בהם לוחמי הכוחות המיוחדים.

מטהראן למוסקבה

קצין לשעבר בכוחות המיוחדים באפגניסטן, החי במחתרת, אמר כי הוא עזר לכמה מחבריו לנשק ליצור קשר עם משרד גיוס בטהראן. המגויסים, לדבריו, הוטסו מאפגניסטן לאיראן ומשם לרוסיה. הברית הצבאית בין טהראן למוסקבה התחזקה בחודשים האחרונים והתבטאה בזירת הלחימה באוקראינה עם שימוש רוסי גובר במל"טים מתאבדים מתוצרת איראן. שתי המדינות מכחישות זאת, אך הראיות ברורות. מניסוחי מסרוני הגיוס, עולה כי זהו מבצע מאורגן. "כל מי שרוצה ללכת לרוסיה ולקבל יחס טוב יותר ומשאבים טובים – שלחו לי בבקשה את שמכם, את שם אביכם ואת הדרגה הצבאית שלכם", נכתב בהודעות. הנמענים מתבקשים לסייע בגיוס חברים אחרים מהיחידה שלהם, ובטלוויזיה האפגנית דווח כי ההצעות כוללות מתן אזרחות רוסית. לאחרונה חתם פוטין על צו הסולל את הדרך לקבלת אזרחות רוסית עבור אזרחים זרים שיצטרפו לצבא.

"אחרי שהם מקבלים את ההצעה הרוסית, הטלפונים של אנשי הקומנדו מכובים. התהליך מאוד סודי", סיפר הקצין לשעבר. הוא ולוחמים לשעבר אחרים החיים באפגניסטן ובאיראן תיארו את התנאים הקשים שלהם. "אנחנו מאוד מאוכזבים. במשך 18 שנה, ביצענו משימות מסוכנות, כתף אל כתף עם יועצים אמריקנים, בריטים ונורבגים. עכשיו אני מסתתר, אני סובל כל שנייה", סיפר הקצין לשעבר, אב לארבעה ילדים בן 35.

הוא סירב להצעה הרוסית, משום שהוא עדיין רואה במוסקבה אויב, זכר לפלישה הסובייטית לאפגניסטן ב-1979. הפלישה ההיא, שרבים כבר מקבילים לפלישתה של רוסיה לאוקראינה, הביאה לאפגניסטן כ-40 שנים של מלחמות. בהיפוך יוצרות אירוני, רוסיה אף תמכה בחשאי בהתקוממות של טליבאן נגד הממשלה הפרו-מערבית והכוחות הזרים שהפילו את הארגון מהשלטון בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. מייסדי טליבאן היו לוחמי מוג'האדין, שנתמכו על ידי האמריקנים בעת מלחמתם בברית המועצות. רוסיה אמנם לא מכירה רשמית במשטר טליבאן החדש, אך היא שומרת על קשרים קרובים עמו.

לוחם קומנדו אחר שלחם עם הכוחות המיוחדים הבריטיים סיפר שהוא ברח לאיראן השכנה מחשש שטליבאן יתפוס אותו ויוציא אותו להורג, כשכעת הוא חרד למעצרו בידי משטרת איראן. הוא והלוחם השני שדיברו בעילום שם עם פוריין פוליסי הביעו את תקוותם להגיע יום אחד לבריטניה, אך אין להם מושג כיצד ליצור קשר עם הרשויות ולבקש הגנה.

"נלחמנו באויבים המושבעים של אפגניסטן במשך 20 שנה, בכל רחבי המדינה, במורל גבוה, לצד בריטניה וארצות הברית", אמר הקצין. "אנחנו מתחבאים כמו אסירים עכשיו".

תגובות

רשומות פופולריות