כלי נגד מדינות המפרץ: התאים החשאיים של איראן בעיראק
משמרות המהפכה של איראן הקימו בעיראק תאים חשאיים חדשים שנועדו לבצע תקיפות נגד מדינות המפרץ המארחות כוחות אמריקאיים, תוך עקיפת רשתות המיליציות הידיעות כדי להימנע מחשיפתם - כך מסרו שמונה מקורות עיראקיים לסוכנות הידיעות רויטרס.
לפי המקורות, שלושה או ארבעה תאים, שכל אחד מהם כולל כעשרה לוחמים שיעים עיראקים מובחרים, ביצעו לפחות שבע תקיפות כטב"מים בין 20 באפריל ל-17 במאי. התקיפות שוגרו מאזורים מדבריים סמוך לערים בצרה וסמאווה, וכוונו לעבר יעדים בכווית, סעודיה ואיחוד האמירויות.
חלק מהפעילים גויסו מתוך מסגרת "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק", ארגון-גג של מיליציות שיעיות פרו-איראניות, אולם התאים החדשים פועלים מחוץ למבנה הפיקוד הרגיל ומדווחים ישירות למשמרות המהפכה.
המהלך משקף שינוי בטקטיקה האיראנית, שנועד לשמר את יכולתה של טהרן להקרין כוח ברחבי האזור בתקופה שבה ארגוני הפרוקסי שלה נחלשו משמעותית ומשאביה הצבאיים והכלכליים הידלדלו. לדברי מומחים ובכירים עיראקים, איראן מעדיפה כעת קבוצות קטנות, קנאיות יותר ונשלטות באופן הדוק, במקום להסתמך על מיליציות גדולות ומוכרות.
הדיווח מגיע על רקע הסכם הביניים שנחתם השבוע בין ארצות הברית לאיראן לסיום המלחמה. עם זאת, סוגיית התמיכה האיראנית בארגוני "ההתנגדות" באזור אינה נכללת בהסכם, וגורמים איראנים הבהירו כי הנושא אינו נתון למשא ומתן.
גורמים ביטחוניים עיראקים טענו כי התאים החדשים היו אחראים לשורה של תקיפות נגד מדינות המפרץ, ובהן תקיפות נגד בסיס חיל האוויר עלי א-סאלם בכווית, שבו מוצבים כוחות אמריקאיים. עוד נבדקת האפשרות שאחת הקבוצות הייתה מעורבת במתקפת הכטב"ם שגרמה לשריפה בתחנת הכוח הגרעינית באיחוד האמירויות ב-17 במאי.
ראש ממשלת עיראק החדש, עלי א-זיידי, גינה את התקיפות והבטיח חקירה משותפת עם מדינות המפרץ. עבורו, מדובר במבחן מוקדם ומשמעותי, בשעה שבגדד מנסה לאזן בין יחסיה עם וושינגטון לבין קשריה ההדוקים עם טהרן ולמנוע פגיעה במאמצי ההתקרבות שלה למדינות המפרץ, שיחסיהן עם עיראק החלו אך לאחרונה להשתפר לאחר תקופה ארוכה של מרירות בעקבות פלישת סדאם חוסיין לכווית ב-1990.
תגובות
הוסף רשומת תגובה