צבא ארה"ב יחל במצור ימי על איראן

 צבא ארצות הברית הודיע כי יחל ביום שני בהטלת מצור על כל התעבורה הימית הנכנסת והיוצאת מנמלים ואזורים חופיים באיראן, לאחר ששיחות שנערכו בסוף השבוע לא הצליחו להגיע להסכם לסיום המלחמה עם איראן, ובכך סיכנו הפסקת אש שברירית בת שבועיים.

השיחות באיסלאמאבאד, שנמשכו משבת ועד לפנות בוקר יום ראשון, היו המפגש הישיר הראשון בין ארצות הברית לאיראן זה יותר מעשור והשיחות ברמה הגבוהה ביותר מאז המהפכה האיסלאמית של איראן בשנת 1979. המשא ומתן התקיים ימים ספורים לאחר תחילת הפסקת האש ביום שלישי, שנועדה לסיים שישה שבועות של לחימה שגבו אלפי קורבנות ברחבי המפרץ, פגעו באספקת אנרגיה חיונית והגבירו חששות מהסלמה אזורית רחבה יותר.

פיקוד המרכז של ארצות הברית מסר ביום ראשון כי המצור האמריקאי, שיחל בשעה 10:00 לפי שעון החוף המזרחי (14:00 GMT), "ייאכף באופן שוויוני על כלי שיט מכל המדינות הנכנסים או יוצאים מנמלים ואזורים חופיים באיראן, כולל כל הנמלים האיראניים במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן".

כלי שיט העוברים דרך מצר הורמוז אל נמלים שאינם איראניים ומהם לא יופרעו, כך מסר הצבא האמריקאי. עוד נמסר כי מידע נוסף יועבר לימאים מסחריים באמצעות הודעה רשמית לפני תחילת המצור.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר ביום ראשון כי כוחות אמריקאיים יירטו כל כלי שיט במים בינלאומיים ששילם אגרה לאיראן.

"אף אחד שמשלם אגרה בלתי חוקית לא יזכה למעבר בטוח בים הפתוח", כתב טראמפ ברשתות החברתיות, והוסיף "כל איראני שיירה לעברנו או לעבר כלי שיט שלווים יושמד".

הוא הוסיף כי חיל הים האמריקאי יחל להשמיד מוקשים שהטילו האיראנים במצר הורמוז, צוואר בקבוק לכ-20 אחוזים מאספקת האנרגיה העולמית.

בעוד שנתוני שיט הראו כי שלוש מכליות ענק עמוסות נפט עברו דרך המצר ביום שבת, ביום שני נמנעו מכליות משיט בנתיב, לקראת המצור האמריקאי.

איראן טוענת "לא הופקו לקחים"

לאחר דבריו הראשוניים של טראמפ ביום ראשון, משמרות המהפכה האיסלאמית של איראן הזהירו כי כלי שיט צבאיים המתקרבים למצר ייחשבו כהפרה של הפסקת האש ויטופלו בחומרה ובנחישות, תוך הדגשת הסיכון להסלמה מסוכנת.

גורם אמריקאי אמר כי איראן דחתה את דרישת וושינגטון לסיום כל העשרת האורניום, פירוק כל מתקני ההעשרה המרכזיים והעברת האורניום המועשר ברמה גבוהה.

עוד סירבה איראן לדרישות ארצות הברית להפסיק מימון לחמאס, לחיזבאללה ולחות'ים, וכן לפתוח לחלוטין את מצר הורמוז, הוסיף הגורם.

כלי תקשורת איראניים מסרו כי הושגו הסכמות במספר סוגיות, אך המצר ותוכנית הגרעין של איראן היו נקודות המחלוקת המרכזיות.

שר החוץ של איראן, עבאס אראקצ'י, אמר כי איראן "נתקלה במקסימליזם, הזזת יעדים ומצור" כאשר הייתה קרובה מאוד ל"מזכר הבנות מאיסלאמאבאד".

"לא הופקו כלל לקחים", הוסיף. "רצון טוב מוליד רצון טוב. עוינות מולידה עוינות".

שישה שבועות של לחימה גבו אלפי קורבנות, זעזעו את הכלכלה העולמית והקפיצו את מחירי הנפט, כאשר איראן מנעה תנועה דרך המצר.

הדולר האמריקאי והנפט עלו במסחר המוקדם ביום שני לאחר כישלון השיחות, בעוד שמניות באסיה נחלשו.

טראמפ אמר בתוכנית "Sunday Briefing" של פוקס ניוז כי מחירי הנפט והדלק עשויים להישאר גבוהים עד לבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר, בהכרה נדירה בהשלכות הפוליטיות האפשריות של המלחמה.

יושב ראש הפרלמנט האיראני, קאליבאף, פרסם ברשתות החברתיות מפה של מחירי הדלק באזור וושינגטון עם ההערה "תהנו מהמחירים הנוכחיים בתחנות. עם מה שמכונה 'מצור'. בקרוב תתגעגעו לדלק במחיר של 4 עד 5 דולרים".

עוד משא ומתן?

טראמפ אמר לפוקס ניוז ביום ראשון כי הוא מאמין שאיראן תמשיך לנהל משא ומתן וכינה את השיחות באיסלאמאבאד "ידידותיות מאוד".

"אני מאמין שהם יחזרו לשולחן המשא ומתן, כי אף אחד לא יכול להיות כל כך טיפש כדי לומר 'אנחנו רוצים נשק גרעיני', ואין להם קלפים", אמר.

אך כמה שעות לאחר מכן אמר נשיא ארצות הברית כי לא אכפת לו אם איראן "מיואשת" תחזור לשולחן המשא ומתן.

"אם הם לא יחזרו, זה בסדר מבחינתי", אמר טראמפ לעיתונאים ביום ראשון בלילה לאחר שחזר לאזור וושינגטון משהות לילה בפלורידה.

קאליבאף האשים את ארצות הברית בכך שלא הצליחה לזכות באמון טהרן, למרות שצוותו הציע "יוזמות בעלות מבט לעתיד". נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, שדן בשיחות בשיחה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר כי טהרן רוצה "הסכם מאוזן והוגן".

"אם ארצות הברית תחזור למסגרת המשפט הבינלאומי, השגת הסכם אינה רחוקה", אמר לפוטין, כך דיווחו כלי תקשורת רשמיים באיראן.

תגובות

רשומות פופולריות