"כמו סרט אימה": הנסיגה הכאוטית של אוקראינה מקורסק
חיילים אוקראינים הנלחמים במחוז קורסק שברוסיה תיארו סצנות המזכירות "סרט אימה" בזמן שנסוגו מקו החזית, עם התקדמותם של הכוחות הרוסיים בימים האחרונים.
כמה חיילים, שדיברו בעילום עם ערוץ BBC הבריטי, סיפרו על נסיגה "קטסטרופלית" תחת אש כבדה, טורים של ציוד צבאי שהושמדו והתקפות בלתי פוסקות מנחילי רחפנים רוסיים. חלקם סיפרו על "התמוטטות" החזית לאחר שאוקראינה איבדה את סודז'ה, העיר הגדולה ביותר בקורסק שבה החזיקה מאז מתקפת הפתע שלה באוגוסט.
אחד החיילים, "וולודימיר", שלח ב-9 במרץ הודעה בטלגרם ל-BBC שבה כתב כי הוא עדיין נמצא בסודז'ה, שם שוררת "פאניקה וקריסה של החזית".
הכוחות האוקראינים "מנסים לעזוב - טורים של חיילים וציוד. חלקם נשרפים על ידי כטב"מים רוסיים על הכביש. אי אפשר לצאת במהלך היום". תנועת הכוחות, הלוגיסטיקה והציוד הייתה תלויה בנתיב מרכזי אחד בין סודז'ה למחוז סומי באוקראינה.
וולודימיר אמר כי ניתן היה לנסוע בכביש זה בבטחה יחסית לפני חודש. ב-9 במרץ הוא כבר היה "תחת שליטת אש של האויב - מזל"טים מסביב לשעון. ברגע אחד אתה יכול לראות שניים-שלושה מזל"טים. זה המון", אמר.
"יש לנו את כל הלוגיסטיקה כאן על כביש אחד בסודז'ה-סומי. וכולם ידעו שהם [הרוסים] ינסו לקטוע אותו. אבל זה שוב הפתיע את הפיקוד שלנו". הוא סיפר שצבא רוסיה לוחץ עליהם משלושה כיוונים, ימים לפני נפילת סודז'ה.
מקסים, חייל אחר, שלח ב-11 במרץ הודעה שלפיה הכוחות האוקראיניים נלחמו כדי למנוע את חסימת הכביש.
"לפני כמה ימים קיבלנו פקודה לעזוב את קווי ההגנה בנסיגה מאורגנת", אמר, והוסיף כי רוסיה צברה כוח משמעותי כדי לכבוש מחדש את העיירה, "כולל מספר גדול של חיילים צפון קוריאנים".
מומחים צבאיים מעריכים כי רוסיה צברה כוח של עד 70 אלף חיילים כדי לכבוש מחדש את קורסק – כולל כ-12 אלף חיילים צפון קוריאנים.
רוסיה גם שלחה את יחידות המל"טים הטובות ביותר שלה לחזית והשתמשה ברחפנים מתאבדים וברחפני PV) כדי "להשתלט על האש בנתיבי הלוגיסטיקה העיקריים". הם כללו רחפנים המקושרים למפעילים באמצעות חוטי סיבים אופטיים, שאותם לא ניתן לשבש באמצעי נגד אלקטרוניים.
מקסים אמר כי כתוצאה מכך "האויב הצליח להשמיד עשרות יחידות ציוד", וכי ההריסות "יצרו עומס בנתיבי האספקה".
המצב באותו יום, 11 במרץ, תואר כ"קטסטרופלי" על ידי "אנטון", החייל השלישי ששוחח עם BBC. הוא שירת במפקדת חזית קורסק.
גם הוא הדגיש את נזקי המל"טים הרוסיים מסוג FPV. "פעם היה לנו יתרון ברחפנים, עכשיו לא", אמר. הוא הוסיף כי לרוסיה יש יתרון עם תקיפות אוויריות מדויקות יותר ומספר גדול יותר של חיילים.
אנטון אמר כי נתיבי האספקה נקטעו. "הלוגיסטיקה כבר לא עובדת - משלוחים מאורגנים של נשק, תחמושת, מזון ומים כבר לא אפשריים". הוא סיפר כי הצליח לעזוב את סודז'ה ברגל, בלילה – "כמעט מתנו כמה פעמים. רחפנים נמצאים בשמיים כל הזמן".
הוא העריך שכל דריסת הרגל של אוקראינה בקורסק תאבד, אך "מבחינה צבאית, הקו אל קורסק מיצה את עצמו. אין טעם לשמור אותו יותר".
גורמים מערביים מעריכים שבמתקפת קורסק האוקראינית השתתפו כ-12 אלף חיילים. הם היו כמה מחייליהם המאומנים ביותר, מצוידים בכלי נשק שסופקו על ידי המערב, כולל טנקים וכלי רכב משוריינים.
בלוגרים רוסים פרסמו סרטונים שבהם נראה חלק מהציוד הזה מושמד או נתפס. ב-13 במרץ אמרה רוסיה כי המצב בקורסק "בשליטתנו המלאה" וכי אוקראינה "נטשה" חלק גדול מהחומר שברשותה.
פוסטים ברשתות החברתיות ב-11-12 במרץ, חייל רביעי, דמיטרו, השווה את הנסיגה מהחזית ל"סצנה מסרט אימה".
"הכבישים זרועים מאות מכוניות הרוסות, כלי רכב משוריינים וטרקטורונים. יש הרבה פצועים והרוגים". לדבריו, כלי רכב ניצודו לעתים קרובות על ידי רחפנים רבים.
הוא תיאר את הבריחה הצרה שלו כשהמכונית שבה נסע נתקעה. הוא וחבריו החיילים ניסו לשחרר את הרכב כאשר הם הותקפו על ידי FPV אחר. הוא פספס את הרכב, אך פצע את אחד מחבריו. לדבריו, הם נאלצו להסתתר ביער במשך שעתיים לפני שחולצו.
דמיטרו אמר שחיילים אוקראינים רבים נסוגו ברגל עם "חבר'ה שהלכו 15 עד 20 ק"מ". המצב, לדבריו, הפך מ"קשה וקריטי לקטסטרופלי". בהודעה ב-14 במרץ הוסיף דמיטרו: "הכל גמור באזור קורסק... המבצע לא הצליח". הוא העריך כי אלפי חיילים אוקראינים נהרגו מאז חציית הגבול הראשונה לרוסיה באוגוסט.
חייל חמישי נשמע פחות קודר ביחס למצב. ב-13 במרץ שלח "ארטם" הודעת טלגרם מבית חולים צבאי, שם טופל בשל פציעות מרסיסים שספג בתקיפת מל"ט. ארטם אמר כי הוא נלחם מערבה יותר – ליד הכפר לוקניה, שם הכוחות האוקראיניים מעמידים התנגדות קשה ו"נלחמים כמו אריות".
הוא האמין שהמבצע נחל הצלחה מסוימת. "חשוב שעד כה הכוחות המזוינים של אוקראינה יצרו את אזור החיץ הזה, שבזכותו הרוסים לא יכולים להיכנס לסומי", אמר על המחוז האוקראיני הגובל בקורסק. הכוחות הרוסיים כבשו בימים האחרונים ישוב במחוז, שהיה אחד מיעדי הפלישה הראשונית של רוסיה בפברואר 2022.
מפקד צבא אוקראינה, אולכסנדר סירסקי, מתעקש שהכוחות האוקראיניים נסוגו ל"עמדות נוחות יותר", ושהם יישארו בקורסק ויעשו זאת "כל עוד הדבר יהיה מועיל והכרחי". לדבריו, רוסיה ספגה יותר מ-50 אלף אבדות במהלך המבצע - כולל הרוגים, פצועים או שבויים.
עם זאת, המצב כעת שונה מאוד מאוגוסט האחרון. מומחים צבאיים מעריכים ששני שלישים מ-1,000 הקמ"ר שנכבשו בידי הכוחות האוקראיניים עם תחילת המתקפה אבדו מאז.
בשבוע שעבר אמר הנשיא וולודימיר זלנסקי כי הוא מאמין שמבצע קורסק "השלים את משימתו" בכך שאילץ את רוסיה להסיג כוחות ממזרח ולהקל את הלחץ על פוקרובסק. אך זלנסקי קיווה להחזיק בנתח משמעותי יותר מהמחוז שאותו האמין שיוכל להחליף תמורת טריטוריות אוקראיניות, וכעת, בלחץ ממשל טראמפ, הוא כנראה ייאלץ לוויתורים משמעותיים.



תגובות
הוסף רשומת תגובה