ארה"ב מאשימה את צבא סודאן בשימוש בנשק כימי
ארצות הברית האשימה ביום חמישי את צבא סודאן בשימוש בנשק כימי נגד המורדים בלפחות שני מקרים.
ארבעה גורמים בכירים בוושינגטון אמרו לניו יורק טיימס שצבא סודאן פרס לאחרונה את הנשק באזורים מבודדים במדינה ותקף באמצעותו את כוחות ההתערבות המהירה, המיליציה שבו הוא נלחם מאז אפריל 2023.
עם זאת, בוושינגטון חוששים שהצבא עשוי להשתמש בקרוב בנשק כימי גם באזורים צפופים בבירה חרטום, שחלקים רבים ממנה נמצאים בידי המורדים. צבא סודאן כבש בימים האחרונים עיר אסטרטגית מידי כוחות ההתערבות המהירה ונראה שהמומנטום בקרבות נמצא לצדו.
החשיפה על ההתקפות בנשק כימי בסודאן פורסמה לקראת הכרזה צפויה על סנקציות נגד מנהיג סודאן ומפקד הצבא שלה, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן. כוחות נקשרו למעשי זוועות, בהם הפצצות חסרות אבחנה נגד אזרחים ושימוש ברעב כנשק מלחמה.
מדדים רבים מצביעים על כך שהמלחמה בסודאן יצרה את המשבר ההומניטרי החמור ביותר בעולם עם לפחות 150 אלף הרוגים, יותר ממ-11 מיליון עקורים והרעב הקשה ביותר שהעולם ידע זה עשרות שנים.
אך ארגוני סיוע חוששים שצבא סודאן עשוי להגיב על הסנקציות נגד בורהאן בהגבלה נוספת של חלוקת הסיוע באזורים מוכי רעב או שנמצאים על סף רעב. האו"ם, בעלי בריתה של ארה"ב וארגוני סיוע עודכנו הלילה על העיצומים המתוכננים על בורהאן.
הבכירים האמריקנים אמרו שסוג נשק הכימי שהפעיל צבא סודאן עוד לא ידוע. שניים מהם אמרו שמעטים בצבא הסודאני יודעים על קיומה של תוכנית הנשק הכימי, אך לדבריהם אין ספק שאל-בורהאן אישר את ההתקפות האלו.
תגובות
הוסף רשומת תגובה