דרום קוריאה: על הנשיא נאסר לצאת מהמדינה בשל החקירה נגדו

הרשויות בקוריאה הדרומית אסרו ביום שני על הנשיא יון סוק-יאול לצאת מהמדינה בשל החקירה נגדו סביב הכרזתו על משטר צבאי בשבוע שעבר. 

אף שהנשיא שרד ניסיון הדחה בפרלמנט ביום שבת, כיסאו ממשיך להתערער. בכירים במפלגת השלטון שלו, שחבריה החרימו את ההצבעה האחרונה, הודיעו שהחלו בהקמה של כוח משימה שיוביל את התפטרותו. 

יון, שהכריז על משטר צבאי ונאלץ לבטלו כעבור כשש שעות בלבד, חשוד בבגידה והוא נתון לחקירת משטרה רשמית. עד כה, הוא מסרב להתפטר, והיאחזותו בשלטון מעמיקה את המשבר החוקתי במדינה. 

שר ההגנה שלו הבהיר שהנשיא עודנו המפקד העליון של הצבא והבטיח שהמשבר לא גרם להפרעה ביחסים הביטחוניים עם ארה"ב, בעלת בריתה המרכזית של קוריאה הדרומית. 


יון התנצל ביום ראשון על הניסיון שלו להשבית את הדמוקרטיה במדינה, שנשלטה בידי רודנות צבאית עד סוף שנות ה-80. אך האופוזיציה מאשימה את מפלגת הכוח העממי השלטת ב"הפיכה שנייה" אחרי שהיא החליטה להעביר את סמכויות הנשיא לראש הממשלה. 

ביום ראשון נעצר שר ההגנה לשעבר קים יונג-היון, בשל תפקידו בהכרזה על המשטר הצבאי ב-3 בדצמבר. הנשיא טען שהמהלך נדרש אז כדי לעקור מהשורש את "הכוחות האנטי-מדינתיים" ומתנגדיו הפוליטיים, שלטענתו קשרו קשר עם המשטר הקומוניסטי בפיונגיאנג. 

ואולם, הכוחות שנשלחו למבנה הפרלמנט בבירה סיאול לא הצליחו למנוע התכנסות של מחוקקים שהצביעו פה-אחד נגד המשטר הצבאי, והנשיא נאלץ ליישר איתם קו. בעקבות הסערה והעימותים בין חיילים לאזרחים ופוליטיקאים, בכירים בצבא - כולל שר ההגנה המכהן - הדגישו שהם לא יצייתו אם תינתן הוראה חדשה למשטר צבאי.

תגובות

רשומות פופולריות