המורדים מתקרבים לדמשק, סוריה מכחישה שאסד נמלט
כוחות המורדים בסוריה ממשיכים להתקדם לעבר הבירה דמשק, אחרי שנכנסו ביום שבת לפאתי העיר חומס בהמשך למסע הכיבושים שלהם בשבוע האחרון.
המורדים אף השתלטו על דרום-מערב המדינה ביממה בלבד, כולל על שטחי הגולן הסורי הגובלים בישראל, כשהם מנסים לסגור על דמשק גם מדרום. מפגינים אף תועדו מפילים פסל של אסד באחד מפרברי הבירה, בסימן נוסף לקריסה המהירה של שלטונו. במזרח, הכוחות הכורדיים כבשו את דיר א-זור.
בשל ההתפתחויות מעבר לגבול, צה"ל הודיע שהוא עיבה את כוחותיו בגולן.
משטרו של בשאר אסד נמצא ברגע הקריטי ביותר ב-24 שנות שלטונו, וכוחותיו קורסים בכל החזיתות ומתקשים לקבל סיוע מבעלי בריתה של דמשק. לשכת הנשיאות הסורית הכחישה שהרודן, שהרג מאות אלפים מבני עמו במהלך מלחמת האזרחים, נמלט מהמדינה.
רוסיה ואיראן, בעלות בריתו של אסד שהצילו אותו מקריסה לפני כעשור, מתקשות לספק לו את העזרה הדרושה לאור משאביהן המוגבלים: מוסקבה העבירה משאבים מסוריה למלחמתה באוקראינה, טהראן צמצמה את נוכחותה במדינה בשל התקיפות החוזרות של ישראל בשנה האחרונה.
בנוסף לכך, גם חיזבאללה, שהיה לו חלק מרכזי בשמירה על אסד בשלטון, נחלש משמעותית אחרי יותר משנה של מלחמה מול ישראל. עם הפסקת האש בלבנון, הוא עסוק יותר במאמצי הישרדות ושיקום מחדש של האזורים השיעיים החרבים. אך ללא משטר ידידותי בסוריה, איראן תתקשה לחמש אותו מחדש.
שרי החוץ של רוסיה, איראן וטורקיה, התומכים במורדים, נועדו במהלך היום בדוחא, בירת קטאר. הם מסרו שהם הסכימו על חשיבות "שלמותה הטריטוריאלית" של סוריה ועל התחלה מחדש של תהליך מדיני, אך לא נראה שהם הסכימו על צעדים קונקרטיים בזמן שמצב הלחימה משתנה בכל שעה.
אם אסד יאבד את חומס, הבירה דמשק תנותק ממעוזי המיעוט העלוואי - שאליו הוא משתייך - המרוכזים בהרים ובאזורי החוף של לטקיה וטרטוס. רוסיה מחזיקה בסיס אוויר ובסיס ימי בשני המחוזות האלו, ואיבוד בעל ברית חשוב כמו אסד יפגע בתדמיתה ויגרע ממנה את המאחז היחיד שלה במזרח התיכון.
איראן אמרה שהיא תשקול לשלוח כוחות לסוריה, אך לפי דיווח בניו יורק טיימס היא החלה להסיג את אנשי משמרות המהפכה במדינה עם התקרבות המורדים לבירה. היא תלויה בעיקר בחיזבאללה, שמוגבל ביכולתו לעזור מחשש לתגובה ישראלית והסתפק עד כה בשליחת כוח מצומצם לחומס, ובמיליציות העיראקיות.
המיליציות העיראקיות הנתמכות על ידי איראן נמצאות בכוננות גבוהה, עם אלפי לוחמים חמושים שכבר התקבצו ליד הגבול. באופן רשמי, ממשלת עיראק אמרה שהיא לא מעוניינת בהתערבות צבאית בסוריה השכנה, אך הזהירה מעלייתו מחדש של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).
תגובות
הוסף רשומת תגובה