נשיא קוריאה הדרומית הטיל משטר צבאי, הפרלמנט ביטל אותו

נשיא קוריאה הדרומית, יון סוק-יאול, הכריז על משטר צבאי ביום שלישי, בטענה שהאופוזיציה מנהלת "פעילות נגד המדינה" ואוהדת את המשטר הקומוניסטי בקוריאה הצפונית. אך בחלוף שעות אחדות של כאוס ובלבול במדינה, הפרלמנט הצביע נגד ההכרזה של הנשיא והוא נאלץ לבטל אותה.

לאחר נאומו הלילי והדרמטי לאומה, שבו תקף הנשיא השמרני את האופוזיציה הליברלית כמי שחותרת תחת הסדר הדמוקרטי במדינה, התפרסו כוחות צבא מחוץ לפרלמנט. הממשל הצבאי הודיע על הגבלת הפעילות הפוליטית במדינה והשתלטות על כלי התקשורת, תוך שהוא מזהיר שמי שיפר את התקנות לשעת חירום ייעצר ללא צורך בצו מבית משפט.
האופוזיציה, השולטת בפרלמנט, קראה למתנגדי הנשיא הלא פופולרי לצאת לרחובות ולהפגין נגד המהלך הלא דמוקרטי. על אף ניסיונות הצבא לשבש את ההצבעה, כל 190 המחוקקים - כולל ממפלגת השלטון של הנשיא - שהיו נוכחים באולם הצביעו נגד המשטר הצבאי. הן הודיעו שיחלו בהליך הדחה של יון, שנבחר לתפקיד ב-2022.

במקביל, איגוד פועלי הפלדה הודיע שיפתח בשביתה כללית ב-11 בדצמבר אם הנשיא לא יתפטר עד אז.

הדרמה בקוריאה הדרומית התחוללה בתקופה של מתיחות גוברת מול השכנה הגרעינית מצפון, שהידקה את שיתוף הפעולה שלה עם רוסיה ושלחה כוחות למלחמה באוקראינה. יון התקשה לקדם את האג'נדה שלו בפרלמנט הלעומתי, שמנע ממנו להעביר תקציב והחל בהליכי הדחה של חברי התביעה.

זו הייתה הפעם הראשונה מאז סיום הרודנות הצבאית ב-1980 שבה מוכרז משטר צבאי בקוריאה הדרומית. בעלות בריתה של סיאול, בראשן וושינגטון, הביעו דאגה מהאירועים ואמרו שהן עוקבות אחר ההתפתחויות מקרוב.

תגובות

רשומות פופולריות