טראמפ מאיים להחזיר את תעלת פנמה לשליטת ארה"ב
| תעלת פנמה מהווה נתיב שיט חשוב עבור ספינות אמריקניות |
נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ מאיים שהוא ידרוש להשיב את השליטה על תעלת פנמה בשל "יחס לא הוגן" שלו זוכות לטענתו ספינות אמריקניות.
"הצי והמסחר שלנו זוכה ליחס מאוד לא הוגן ולא זהיר", כתב טראמפ בפוסט ברשת החברתית שלו. "'הגניבה' המוחלטת הזו של ארצנו תיפסק מידית"".
כרייתה של תעלת פנמה החלה על ידי צרפת בסוף המאה ה-19, והושלמה על ידי ארה"ב ב-1914. היא הועברה לידי המדינה שבמרכז אמריקה במסגרת הסכם שחתם הנשיא הדמוקרטי ג'ימי קרטר ב-1977. פנמה לקחה שליטה מלאה עלה ב-1999.
אך טראמפ רמז בדבריו להשפעה סינית הולכת וגוברת על ניהול התעלה, המחברת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט ולכן היא בעלת חשיבות קריטית לתעבורת סחורות אמריקניות.
"רק פנמה הייתה אמורה לנהל זאת, לא סין או כל אחד אחר", טען טראמפ. "אנחנו לעולם לא ניתן לה ליפול לידיים הלא נכונות!".
הוא הוסיף שאם פנמה לא תוכל להבטיח את "התפעול המאובטח, היעיל והאמין" של התעלה, "אז נדרוש להחזיר לנו את תעלת פנמה, במלואה וללא עוררין".
הרשויות בפנמה לא הגיבו עד כה על דבריו של טראמפ, שכבר מתנהג כנשיא בפועל בשלהי כהונתו של הנשיא היוצא ג'ו ביידן. בדומה לכהונתו הראשונה, טראמפ נערך למלחמות סחר עם סין כמו גם עם בעלות בריתה של ארצות הברית, אם אלו לא יתיישרו על פי תנאיו.
לפי הערכות, כ-5% אחוזים מהתנועה הימית העולמית עוברים בתעלת פנמה, המאפשרת לספינות השטות בין אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב להימנע מהנתיב הארוך והמסוכן סביב הקצה הדרומי של דרום אמריקה
ארצות הברית, סין, יפן וקוריאה הדרומית הן המשתמשות העיקריות בתעלה, שדיווחה באוקטובר על הכנסות שיא של כמעט חמישה מיליארד דולר בשנה האחרונה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה