הונג קונג: 45 פעילים פרו-דמוקרטים נידונו למאסר
בית המשפט העליון בהונג קונג גזר הבוקר עונשי מאסר של עד עשר שנים על 45 פעילים פרו-דמוקרטים בתום המשפט הגדול ביותר מסוגו מאז שסין העבירה את חוק הביטחון הלאומי ב-2020.
בסך הכול, 47 פעילים נעצרו ועמדו לדין ב-2021 באשמת קשירת קשר למעשה חתרנות כחלק מהחוק הדרקוני שהעבירה בייג'ינג בעקבות המחאות הפרו-דמוקרטיות בהונג קונג ב-2019.
המושבה הבריטית לשעבר קיבלה אוטונומיה נרחבת עם חירויות שאינן קיימות בסין עצמה עם שובה לריבונות בייג'ינג ב-1997, אך חוק הביטחון הלאומי מחץ אותה ומחק את התנועה הפרו-דמוקרטית בעיר.
![]() |
| חלק מהפעילים הפרו-דמוקרטים שנידונו למאסר |
העונש הכבד ביותר נגזר על בני טאי, מומחה למשפט שהוגדר כמארגן הפעילות של הקבוצה ונידון לעשר שנות מאסר. זהו העונש הממושך ביותר שגזרה הונג קונג עד היום על בסיס חוק הביטחון הלאומי, כשהעונש המקסימלי הוא מאסר עולם.
בסך הכול, גזרי הדין נעו בין ארבע שנים לעד עשר שנים. פעיל בולט נוסף שהורשע הוא ג'ושוע וונג, הגולה בבריטניה, שנשלח לארבע שנים ועוד שמונה חודשי מאסר.
הקבוצה הועמדה לדין על קיום פריימריז לא רשמיים ב-2020 לקראת הבחירות לפרלמנט באותה שנה, בשל ההגבלות שהטילה בייג'ינג על המועמדים. התביעה האשימה אותם בקשירת קשר לשיתוק הממשלה באמצעות פעולות שיבוש פוטנציאליות אילו הם היו נבחרים.
אחרי 118 ימים של משפט מתוקשר, שזכה לסיקור בינלאומי, 14 מהפעילים הורשעו במאי ושנייםאחרים זוכו. שאר 31 הנאשמים הודו באשמה. אחד מהם הוא הנדריק לוי, שנידון לארבע שנות מאסר.
"הוא אדם טוב, הוא לא אסיר פוליטי. מדוע הוא צריך ללכת לכלא?", צעקה אמו אחרי גזר הדין. לא ברור בשלב זה אם הנאשמים - שחלקם כבר עצורים יותר משלוש וחצי שנים - יזכו לניכוי מעונשם.
"אני מרגישה שעוול שכזה מצריך עדות," אמרה אישה אחת שמסרה את שמה כמרגרט ועמדה בתור מאז יום ראשון אחר הצהריים. "עקבתי זמן רב אחרי המקרה שלהם. הם (הדמוקרטים) צריכים לדעת שעדיין יש להם תמיכה ציבורית".
אחת העומדות בתור, שהזדהתה רק בשם מרגרט, סיפרה שהיא המתינה מאז יום ראשון אחר הצהריים. "הרגשתי שחוסר צדק כזה מצריך עדות מקרוב", אמרה. "עקבתי זמן רב אחרי המקרה שלהם. הם (הפעילים הדמוקרטים) צריכים לדעת שעדיין יש להם תמיכה ציבורית".
גזר הדין, שיפגע עוד יותר בתדמיתה של הונג קונג כמרכז פיננסי עולמי, ניתן בזמן שהיא מארחת פסגה פיננסית בינלאומית כדי למשוך עסקים נוספים.
מדינות במערב גינו את המשפט ואת העונשים שנגזרו היום. רוקסי יוג', ראש המחלקה הפוליטית בקונסוליה האמריקנית בהונג קונג, אמרה מחוץ לאולם בית המשפט שהממשל האמריקני מגנה את "הרדיפה המתמשכת של אנשים פרטיים כאן בהונג קונג המביעים את דעותיהם הפוליטיות ומממשים את חופש הביטוי שלהם".
שרת החוץ של אוסטרליה, שאחד מאזרחיה היה בין הנידונים למאסר, אמרה שהיא מודאת מאוד מגזר הדין. השרה, פני וונג, קראה לסין "לחדול מדיכוי חופש הביטוי, האסיפה, התקשורת והחברה האזרחית".
ממשלת סין והממשל בהונג קונג טוענים שחוקי הביטחון הלאומיים היו הכרחיים להשבת "הסדר" בעקבות המחאות הנרחבות. הן האשימו בעבר את מדינות המערב במעורבות בהפגנות.


תגובות
הוסף רשומת תגובה