פעיל זכויות אדם איראני התאבד במחאה נגד המשטר

 פעיל זכויות אדם איראני בולט התאבד במחאה נגד הדיקטטורה במדינה. קיאנוש סנג'ארי פרסם ברשתות החברתיות פוסט שבו הוא אמר שהוא ישים קץ לחייו אם ארבעה אסירים פוליטים לא ישוחררו עד השעה 19:00 ביום רביעי. 

שעות לאחר מכן, עמיתיו אישרו שהוא אכן שם קץ לחייו. בפוסט שפרסם לפני מותו, הוא הביע תקווה ש"יום אחד האיראנים יתעוררו ויתגברו על העבדות". לדברי סנג'ארי, שהיה מבקר חריף של המנהיג העליון עלי חמינאי ופעיל בולט למען הדמוקרטיה: "אף אחד לא צריך להיכלא על הבעת דעותיו. המחאה היא זכות של כל אזרח איראני". 

קיאנוש סנג'ארי
ביום רביעי בבוקר, הוא עוד כתב: "אם פטימי ספהרי, נסרין שקרמי, טומאג' סלאחי וארשם רזאי לא ישוחררו מהכלא עד היום בשעה 19:00, אני אתאבד במחאה נגד הדיקטטורה של חמינאי ושותפיו". 

כל הארבעה נעצרו בשל מעורבותם במחאות החיג'אב שסחפו את איראן ב-2022 בעקבות מותה במעצר של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שנלקחה על ידי משטרת המוסר בשל עבירה על חוקי כיסוי הראש. 

לאחר שהדד-ליין שהציב חלף, סנג'ארי פרסם תמונה שלו מגשר בטהראן, שממנו ככל הנראה קפץ אל מותו. 

סנג'ארי, שהיה גם עיתונאי, נעצר ונכלא בשל פעילותו הפוליטית שוב ושוב בין 1999 ל-2007. הוא עזב את איראן ב-2007 וקיבל מקלט בנורבגיה, ובהמשך הצטרף ל"קול אמריקה" בשפה הפרסית בוושינגטון. 

ב-2016 הוא החליט לשוב לאיראן כדי להיות עם הוריו, והוא נעצר ונידון ל-11 שנות מאסר בבית הכלא הידוע לשמצה אווין, שם מוחזקים אסירים פוליטים. הוא שוחרר ב-2019 בשל מצבו הרפואי ולאחר מכן נלקח לבית חולים פסיכיאטרי. הוא סיפר לתקשורת המקומית שהוא חושמל, נאזק למיטה והוזרקו לו תרופות שונות. 

"קיאנוש סנג'ארי הוא לא רק שם, אלא סמל לשנים של כאב, התנגדות ומאבק לחירות", כתב פעיל הזכויות האיראני חוסיין רונאגי ב-X.


תגובות

רשומות פופולריות