רוסיה כבשה עיר אסטרטגית במזרח אוקראינה
![]() |
| חיילים רוסים מניפים את דגל רוסיה והרפובליקה של דונייצק במבנה בוולדאר |
שני חיילים מהחטיבה ה-72 בצבא האוקראיני, שהצליחו לסגת מהעיר לפני המתקפה הסופית
של הרוסים, סיפרו ל-BBC על המצב הקשה של הכוחות.
אחד מהם, מקלען שביקש להישאר בעילום שם, אמר שבימים האחרונים נאלצו החיילים האוקראינים למלט את עצמם רגלית מוולדאר, משום שלא ניתן היה לפנות אותם בשום דרך אחרת.
החייל השני, שהזדהה בשם רומן, אמר שחיילים רבים נפצעו ונהרגו מכטב"מים ופגזים רוסיים בעודם מנסים לצאת מהעיר. רבים אחרים, הוסיף, נעדרים.
מוסקבה ערכה מתקפות רבות כדי לכבוש את וולדאר מאז תחילת הפלישה בפברואר 2022, אך כולן נכשלו עד כה. אחד מקרבות הטנקים הגדולים ביותר במלחמה התרחש שם בשנה שעברה.
במקום לפתוח בתקיפות חזיתיות, הצבא הרוסי עבר לאחרונה לטקטיקה המועדפת עליו – התקדמות לאורך האגפים כדי לכתר את היעד. בחודש שעבר הם כבשו את הכפר פרצ'יסטבקה ממערב ואת וודיאן ממזרח כדי להשלים תנועת מלקחיים.
היתרון העצום של מוסקבה בנשק ובחיילים - חלק מהחיילים העריכו את יחס הכוחות בשבעה לאחד - אפשר להם לפרוץ את קווי ההגנה האוקראיניים לאורך האגפים ולהתקרב לוולדאר.
גורלה של העיר, שמנתה 14 אלף איש
טרום המלחמה, נחרץ כשהרוסים ניתקו למעשה את נתיב האספקה היחיד שנותר לה – הכביש ממנה לבוהויאבלנקה. הכוחות הרוסיים התקדמו כל כך קרוב עד שהארטילריה והמל"טים המתאבדים שלהם כוונו לכל מי שנע בכביש הזה.
"ניסינו לשלוח אספקה, לארגן פינוי של חיילינו הפצועים וההרוגים, אך ללא הצלחה", אמר רומן. "איבדנו מספר כלי רכב ואז נאלצנו להפסיק (פעולות כאלה)".
ראש מחוז דונייצק, ואדים פילשקין, אמר כי מאה אזרחים נותרו בעיר החרבה. "תודה לאל, פינינו את כל הילדים. לגבי 107 האנשים שעדיין שם, קשה להגיע אליהם ולהביא להם סיוע הומניטרי, מי שתייה, תרופות כי יש שלב פעיל של מלחמה".
למות או לסגת
המצב הפך קריטי כשהכוחות הרוסיים נכנסו לעיר, והיחידות האוקראיניות החלו לסגת מבלי להמתין לפקודה לסגת.
"כשנסיגה אינה מאורגנת, היא בסופו של דבר תהיה כאוטית", הסביר המקלען. לדבריו, הכוחות האוקראיניים בעיר היו כמו "טיטאנים" במנסים לעצור את הרוסים. אבל כמה יחידות נקלעו לבלבול מוחלט בשל נתק תקשורתי. מכשירי הקשר שלהם היו כבויים, וכשהם נתקלו באש כבדה, הם היו צריכים לקבל החלטות מהירות בכוחות עצמם ולעתים קרובות זה היה לסגת.
"או שאתה מת או שאתה נסוג", סיפר רומן.
עם זאת, נסיגה מהעיר הפכה למסוכנת
במיוחד. בשעות היום, היה זה קרוב למעשה התאבדות, ולכן הכוחות האוקראיניים ניסו להימלט
בעיקר בשעות החשיכה, כשעליהם לחצות שדות מוקשים בנתיבים יעודיים כדי להימנע מהכביש
שהיה נתון למעקב צמוד של הרוסים.
רומן, אחד משני החיילים שדיבר עם BBC, סיפר שעד לאחרונה, רכבי הפינוי הצליחו לנסוע בחסות החשיכה, כשהפנסים
שלהם כבויים. אך כשהכוחות הרוסיים הגיעו למרכז העיר, הדרך היחידה להימלט הייתה רגלית.
אלו שהצליחו להימלט מותשים
ומיואשים. הם גם זועמים על כך שמפקדיהם לא הורו על נסיגה קודם לכן, משום שלדבריהם
היה זה ברור כה זמן מה שהם לא יצליחו להחזיק עוד את העיר.
"אני לא יודע למה", אמר
המקלען על היעדר ההוראה על נסיגה מוקדמת יותר. "אולי זה מחשש מראשי הצבא או
אולי זו הייתה הוראה מהצמרת להקיז דם עד הרגע האחרון".


תגובות
הוסף רשומת תגובה