שליט בלארוס קורא למדינות נוספות להצטרף לאיחוד עם רוסיה: "יש נשק גרעיני לכולן"
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו קרא למדינות נוספות להצטרף לאיחוד בין רוסיה לבלארוס, ואמר כי יהיה "נשק גרעיני לכולן". זאת אחרי שמוסקבה הודיעה על פריסת נשק גרעיני טקטי בשכנתה ממערב על רקע המתיחות הגוברת בינה לבין המערב סביב המלחמה באוקראינה. זאת הפעם הראשונה מאז קריסת ברית המועצות ב-1991 שבה מוסקבה תפרוס נשק גרעיני מחוץ לגבולותיה של רוסיה.
לוקשנקו,
בעל בריתו הנאמן ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין בקרב שכנותיה של רוסיה, אמר בראיון
לטלוויזיה הממלכתית של רוסיה כי יש "להבין אסטרטגית" שלמינסק ולמוסקבה
יש הזדמנות ייחודית להתאחד. רוסיה ובלארוס הן באופן רשמי חלק ממדינת
איחוד, שבמסגרתה לשתי רפובליקות הסובייטיות לשעבר יש איחוד מכסים.
"אף אחד לא מתנגד לכך שלקזחסטן ולמדינות אחרות יהיו אותם יחסים קרובים שיש לנו עם הפדרציה הרוסית", אמר לוקשנקו, ששרד בשלטון לא מעט בזכות הסיוע של רוסיה לדיכוי מתנגדיו. "אם מישהו מודאג, אז זה פשוט מאוד: אפשר להצטרף למדינת האיחוד של בלארוס ורוסיה. זה הכול. יהיה נשק גרעיני לכולם". הוא הוסיף כי זו השקפתו האישית, ולא של רוסיה.
נשיא קזחסטן קאסם-ג'ומארט טוקאייב, שלארצו בת 20 מיליון התושבים יש קשרים היסטוריים הדוקים עם מוסקבה אך היא סירבה להכיר בסיפוח חלקים מאוקראינה על ידי רוסיה, דחה את הזמנתו של לוקשנקו להצטרף לאיחוד.
"הערכתי את הבדיחה שלו", אמר נשיא קזחסטן. הוא הוסיף כי ארצו כבר חברה בגוש סחר רחב יותר בהובלת רוסיה - האיחוד הכלכלי האירו-אסייתי - ולכן אין צורך באינטגרציה נוספת. הוא גם מתח ביקורת יותר ממרומזת על הפריסה הגרעינית בבלארוס.
"באשר לנשק גרעיני, איננו זקוקים לו משום שהצטרפנו לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ולאמנה נגד ניסויים גרעיניים", אמר נשיא קזחסטן, ששרד הפגנות אלימות נגד שלטונו בתחילת השנה שעברה בעזרת כוח התערבות אזורי בהובלת רוסיה. "אנחנו נשארים מחויבים להתחייבויות שלנו על פי ההסכמים הבינלאומיים הללו".
רוסיה השתמשה בשטחה של בלארוס כדי לפלוש לשטחה של אוקראינה בפברואר אשתקד, ומאז התעצם שיתוף הפעולה הצבאי ביניהן, הכולל אימונים משותפים על אדמת בלארוס.
משרד ההגנה של בלארוס אמר ביום ראשון כי מינסק קיבלה סוללה נוספת של מערכת ההגנה האווירית S-400, והיא תהיה מוכנה לשימוש קרבי בקרוב.
תגובות
הוסף רשומת תגובה