פינלנד הצטרפה רשמית לנאט"ו

פינלנד הצטרפה ביום שלישי רשמית לנאט"ו כחלק משינוי מדיניות היסטורי בעקבות הפלישה של רוסיה לאוקראנה. מוסקבה הזהירה כי היא רואה בכך איום ישיר על ביטחונה. פינלנד, יחד עם שבדיה, זנחו את המדיניות הניטרליות הוותיקה שלהן בעקבות המלחמה, הגדולה ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. ואולם, טורקיה עוד מעכבת את הצטרפותה של שטוקהולם בטענה שהיא לא נלחמת מספיק ב"ארגוני טרור" הפועלים בשטחה. 

מוסקבה הגיבה בזעם והבטיחה להגיב בהתאם. שר ההגנה שלה, סרגיי שויגו, אמר כי הצטרפות פינלנד -  שלה הגבול הארוך ביותר עם רוסיה - לברית מחריפה את הסכנה להתרחבות הסכסוך, בעוד שהקרמלין אמר כי זאת "התקפה על הביטחון שלנו" שתוביל להחרפה נוספת של המצב. 

אחת הדרישות שהציב פוטין לפני שפלש לאוקראינה הייתה הוצאה של כוחות נאט"ו ממדינות מזרח אירופה שהצטרפו לברית עם תום המלחמה קרה, אך כעת אורכו הגבול המזרחי של הברית הצפון-אטלנטי עם רוסיה כמעט שהוכפל. 

"לנשיא פוטין הייתה מטרה מוצהרת בפלישה לאוקראינה להחליש את נאט"ו", אמר מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, במסיבת עיתונאים במטה הברית בבריסל, שעות לפני הטקס הרשמי. "הוא מקבל בדיוק את ההיפך, פינלנד היום, ושבדיה תהיה בקרוב גם היא חברה מלאה בברית". רוסיה אמרה ביום שני כי היא תחזק את יכולותיה הצבאיות במחוזות המערביים והצפון-מערביים שלה בעקבות הרחבת נאט"ו. 


תהליך ההצטרפות של פינלנד לברית הושלם כששר החוץ שלה, פקה האוויסטו, העביר את המסמך הרשמי לשר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן, במטה נאט"ו בבריסל, שבו החל להתנוסס היום דגלה הכחול לבן של המדינה הסקנדינבית. "אנחנו מברכים את פינלנד לברית", אמר המזכ"ל לאחר הטקס הקצר. 

נשיא פינלנד סאול ניניסטו אמר כי התרומה המשמעותית ביותר של ארצו ליכולת ההרתעה וההגנה המשותפת של נאט"ו תהיה להגן על שטחה שלה. לדבריו, נותרה עוד עבודה רבה כדי לתאם זאת עם נאט"ו. "זהו יום נהדר עבור פינלנד ואני רוצה לומר שזהו גם יום חשוב עבור נאט"ו", הצהיר הנשיא במסיבת עיתונאים לצדו של המזכ"ל. 

אוקראינה, השואפת יום אחד לחבור לברית בעצמה, מסרה את ברכותיה. "פינלנד עשתה את הבחירה הנכונה. גם עבור אוקראינה, נאט"ו היא מטרת מפתח", כתב בטלגרם ראש הסגל של הנשיא וולודימיר זלנסקי. 


עבור פינלנד, זאת מעין סגירת מעגל היסטורית. היא ניסתה לשמור על ניטרליות מאז שהדפה פלישה של ברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה, במה שנודע בתור מלחמת החורף. ואולם, תוקפנותה המחודשת של מוסקבה ושאיפותיו האימפריאליות של פוטין אילצו אותה לבחור צד אחרי עשרות שנים בהן ניסתה לשמור על יחסי שכנות טובים עם רוסיה. 

חברותה בנאט"ו תעניק לה, באופן עקרוני, הגנה קולקטיבית שהיא אחת מאבני היסוד של הברית החזקה ביותר בעולם. היא, מצדה, תעניק לברית יכולות צבאיות לא מבוטלות – היא אחת המדינות המערביות ששמרה על גיוס חובה חרף שנות השלום הארוכות ששררו ביבשת, לאור ההיסטוריה העקובה מדם שלה עם השכנה שממזרח. בנוסף לכך, כוחותיה מיומנים ומצוידים היטב למטרה למנוע כל אפשרות של פלישה רוסית. 

תגובות

רשומות פופולריות