התובע האחרון ממשפטי נירנברג מת בגיל 103

בנג'מין פרנץ, התובע האחרון ממשפטי נירנברג שנותר בחיים, הלך לעולמו בגיל 103. הוא היה רק בן 27 כשהצליח להרשיע 22 קצינים נאצים על פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה והיה בין התומכים הבולטים בהקמת בית הדין הפלילי הבינלאומי, שאכן הוקם ב-2002. 

מוזיאון השואה בוושינגטון אמר כי הוא מת בשנתו ביום שישי בערב, במעון לדיור מוגן שבו חי בפלורידה. המוזיאון ספד לו ואמר כי העולם הפסיד "מנהיג במשימה להשגת צדק עבור קורבנות השואה". 

הוא נולד בטרנסילבניה ב-1920, אך משפחתו חמקה מאימת השואה והמלחמה באירופה כשהיגרה לארצות הברית והשתקעה בניו יורק. לאחר שסיים את לימודי המשפטים שלו בהארוורד ב-1943, הוא התגייס לצבא ארצות הברית והשתתף בפלישה לנורמנדי ולקרב על הבליטה. הוא טיפס לדרגת סמל והצטרף לצוות שחקר ואסף ראיות לפשעי הנאצים ממחנות ריכוז משוחררים. 

במהלך חייו, סיפר פרנץ על המראות הקשים ועל העדויות ששמע מניצולים. הוא תיאר ערימות של גופות ו"שלדים חסרי אונים הסובלים" משורה ארוכה של מחלות, "מתבוססים בדרגשים עמוסי הכינות" שלהם או על הרצפה, "כשעיניהם מעוררות הרחמים זועקות לעזרה". הוא תיאר את מחנה הריכוז בוכנוולד כ"בית חרושת לזוועות שלא ייאמנו". 


תגובות

רשומות פופולריות