פוטין: נפרוס נשק גרעיני טקטי בבלארוס



נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי מוסקבה תציב נשק גרעיני טקטי בבלארוס השכנה, בהסלמה נוספת במתיחות בין רוסיה לבין המערב על רקע המלחמה באוקראינה. קייב אמרה בתגובה כי רוסיה משתמשת בבלארוס כ"בת ערובה" לנשק הגרעיני שלה. 

בריאיון שהעניק לתקשורת הרוסית ופורסם בשבת, אמר פוטין כי רוסיה תשלים את ההקמה של מתקן לאחסון נשק גרעיני טקטי בבלארוס עד 1 ביולי. לדבריו, רוסיה תפרוס במדינה עשרה מטוסי קרב המסוגלים לשאת נשק גרעיני טקטי. לטענת פוטין, אין זה שונה מהנשק הגרעיני שפורסת ארה"ב באירופה זה עשורים רבים. 

פוטין אף איים כי רוסיה תשתמש בפגזי אורניום, אם המערב ישלח תחמושת כזו לקייב. במערב מכחישים כי מדובר בפגזים עם יכולת גרעינית ומאשימים את מוסקבה בהפצת מידע כוזב. 

בלארוס היא בעלת ברית קרובה של רוסיה, ושליטה אלכסנדר לוקשנקו אפשר לפוטין לתקוף קייב בתחילת הפלישה לאוקראינה בשנה שעברה. עם זאת, צבא בלארוס לא משתתף בשלב זה באופן ישיר בלחימה, חרף החשש בקייב ובמערב מהצטרפותו לסכסוך. 

בארצות הברית הגיבו בזהירות להצהרה של פוטין, שלא הייתה בלתי-צפויה, ובכיר בממשל ביידן אמר כי אין סימנים לכך שמוסקבה מתכננת להשתמש בנשק הגרעיני שלה. רוסיה וארצות הברית מחזיקות במספר הגדול ביותר של ראשי קרב גרעיניים בעולם ובשנים האחרונות קרסו שורת הסכמי בקרת נשק שנחתמו בשלהי המלחמה הקרה. 

מוקדם יותר השנה הודיעה רוסיה על הקפאת חברותה באמנת New Start, בתגובה לתמיכה המערבית בקייב. רוסיה החזירה את הנשק הגרעיני שהיה פרוס בכמה רפובליקות סובייטיות, בהן אוקראינה ובלארוס, לאחר קריסת ברית המועצות בתחילת שנות ה-90.

תגובות

רשומות פופולריות