פרס נובל לשלום יוענק לפעיל בלארוסי ולארגוני זכויות אדם ברוסיה ובאוקראינה
פרס נובל לשלום לשנת 2022 יוענק לפעיל זכויות האדם הבלארוסי הכלוא אלס ביאלצקי, לארגון זכויות האדם הרוסי "ממוריאל", שנסגר על ידי בתי המשפט ברוסיה, וארגון זכויות האדם האוקראיני המרכז לזכויות אזרחיות. יו"ר ועדת פרס נובל לשלום שבאוסלו אמרה כי השופטים רצו להוקיר "שלושה תומכים יוצאי דופן של זכויות אדם, דמוקרטיה ודו-קיום בשלום במדינות השכנות בלארוס, רוסיה ואוקראינה" על רקע המלחמה באוקראינה, הגדולה ביותר באירופה מאז מלחמת העולם ה-2.
"באמצעות המאמצים המתמשכים שלהם למען ערכים אנושיים, נגד המלחמה ובעד שלטון החוק, חתני הפרס השנה העניקו רוח חיה וכבוד לחזון של אלפרד נובל לשלום ואחווה בין האומות, חזון שהעולם זקוק לו נואשות בימים אלו", אמרה יו"ר הוועדה לכתבים באוסלו. לטענתה, לא מדובר במהלך המכוון אישית נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והיא קראה למשטרו של אלכסנדר לוקשנקו בבלארוס לשחרר את ביאליאצקי מהכלא.
זהות הזוכים בפרס של השנה מזכירה את תקופת המלחמה הקרה, שבה חולקו פרסי נובל למתנגדי משטר סובייטים. בשנה שעברה, אחד הזוכים בפרס היה העיתונאי הרוסי דמיטרי מורטוב. "לא אכפת לנו מזה", טען שגריר רוסיה לאו"ם, גנדי גטילוב. בבלארוס, משרד החוץ אמר כי אלפרד נובל "מתהפך בקברו".

מעניין וחשוב
השבמחקמעניין וחשוב
השבמחק