אחרי "סטירת הנפט" של בן סלמאן, ביידן מזהיר: "יהיו לכך השלכות"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבטיח כי ערב הסעודית תישא ב"השלכות" אחרי שיחד עם רוסיה החליטה לקצץ בתפוקת הנפט העולמית בשתי מיליון חביות ליום, החל מהחודש הבא. קרטל המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) בהובלתה ועשר מדינות נוספות, בהובלת מוסקבה, גרמו לזעם בוושינגטון, החוששת מעליית מחירי הנפט לקראת בחירות אמצע הקדנציה.  

"אני לא אפרט מה אני שוקל ועל מה אני חושב. אבל יהיו לכך השלכות", הזהיר הנשיא הדמוקרטי בריאיון לרשת CNN. מוקדם יותר הדגיש הבית הלבן כי ביידן בוחן מחדש את היחסים בין שתי בעלות הברית הוותיקות, שהתדרדרו מאז שהוא הבטיח להעניש את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן על רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. 

ביולי האחרון ניסה ביידן לשקם את היחסים עם הנסיך הצעיר, שממנו התעלם עד אז, והגיע לביקור בריאד אף שהבטיח כי הוא יהפוך אותו למנהיג "מצורע". למרות רגע מתועד היטב של החלפת אגרופים הדדית בין שני המנהיגים והצהרות חיוביות בתום הביקור, ההחלטה של אופ"ק נתפסת כסטירת לחי פומבית של בן סלמאן לביידן. עליית מחירי הנפט, וכפועל יוצא מכך גם מחירי הדלק בארצות הברית, עשויה לפגוע בסיכויים של הדמוקרטים לשמור על השליטה בקונגרס בבחירות בחודש הבא. 

ערב הסעודית טוענת שהייתה זו החלטה כלכלית גרידא, שמטרתה לשמור על יציבות שוק האנרגיה, אולם היא עומדת כעת בפני לחץ מחודש של הדמוקרטים להעניש אותה. הבית הלבן אמר כי ביידן מוכן לדון עם הקונגרס בנושא, אחרי שיו"ר ועדת החוץ בסנאט, בוב מננדז הדמוקרטי, קרא להקפיא את מכירות הנשק לריאד. 

"במשך שנים הסתכלנו לצד השני כשערב הסעודית ביתרה עיתונאים, ניהלה דיכוי פוליטי נרחב, מסיבה אחד: רצינו לדעת שכשהקלפים יהיו על השולחן, כשיהיה משבר עולמי, הסעודים יבחרנו בנו במקום ברוסיה", אמר הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי. "אז הם לא. הם בחרו ברוסיה". 


תגובות

רשומות פופולריות